• Anonym (gravid?)

Lugnande tabletter

Finns det någon som har tagit lugnande tabletter under graviditet, som tex oxascand, sobril eller liknande? I såna fall, hur många gånger, hur mycket, hände det något med barnet....? Snälla är det nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Lugnande tabletter
  • Anonym (gravid?)

Någon?

• TheBlueRose

Sobril är rätt så "mild", å som jag vet många har använt sig av under en graviditet...

• Anonym (gravid?)

Är du säker? Jag är inte gravid ännu, men försöker så man vet ju inte, och ibland behöver jag kanske ta en tablett och är livrädd att det ska påverka fostret (blivande fostret). Hoppas att du har rätt, ska självklart kolla med läkare, men jag vill gärna höra "riktiga" människors erfarenheter.

• TheBlueRose

Det finns även ammande mammor som tar Sobril,,,,

Så skulle dom vara så skadliga så skulle inte ens dom få dom utskrivna..

Men om du inte är gravid än, så kan du ju ta dom med gott samvete....

Man kan inte bara ta EN tablett utan man måste ta dom varje dag (kontenueligt), det tar ett tag innan dom gör nån verkan på själva humöret(psyket)

• giz
    vad är riktiga människor då ts? tänk att jag trode att de som sitter bakom skärmen var det
    är inte dum i huvudet, har bara otur när jag tänker=)
  • mammafia29

Jag vet att tex propavan ges till gravida med "problem" vid enstaka tillfällen. Fick ett sånt tillfälle mitt i graviditeten.

• Anonym (gravid?)

TheBlueRose: Sobril och oxascand ska man väl endast ta tillfälligt, jag har aldrig hört att man ska äta dom regelbundet, visst om man har svår daglig ångest, men dom är ju extremt vaneblidande så det är väl bättre att bara ta när man "behöver". Eller...

giz: Ja, vad är riktiga människor.... jag menar att läkare ofta har facklig kunskap och att ni som sitter bakom skärmen kanske har mer personlig erfarenhet....

• Anonym (gravid?)

Propavan är väl inte lugnande, Jag menar, på samma sätt som oxascand och sobril? Det är väl om man har svårt att sova. Sen tror jag inte att propavan är vanebildande heller.

• Nattsaga
    TheBlueRose skrev 2006-04-09 23:03:50 följande:
    Det finns även ammande mammor som tar Sobril,,,,Så skulle dom vara så skadliga så skulle inte ens dom få dom utskrivna..Men om du inte är gravid än, så kan du ju ta dom med gott samvete....Man kan inte bara ta EN tablett utan man måste ta dom varje dag (kontenueligt), det tar ett tag innan dom gör nån verkan på själva humöret(psyket)

Nej guu nej, man ska inte ta sobril regelbundet, då kan man minst sagt räkna med ett beroende.
  • Minelli

Sobril tar man vid behov, inte regelbundet.

• Anonym (gravid?)

Det var väl det jag tänkte ; - )

• Nattsaga

sobril är ju benzo preparat, inget SSRI så du har rätt TS!

• Anonym (gravid?)

Tack!

• Anonym (gravid?)

Ingen med egen erfarenhet?

• Anonym (piff)

Puffar denna tråd.

finns det någon med erfarenhet av att äta tex sobril under graviditet?

• Anonym

Jag åt enheldel lugnande o även sömntabltter under graviditeten. Jag åt 1-2 tab om dagen i mån 6-8. Efter tredje trimestern är det inte lika skadligt som tidigare. Terapueftiska doser av benzo finns inga dokumenterade skador på. Däremot kan även barnet bli beroende. Vid svår ångest/oro kan psykiatriker skriva ut sömntabl eller lugnande. Det var just Sobril jag åt, vilket ska vara ngt mildare än andra benzo.
    Mitt barn är inte på ngt vis påverkad av detta och hade en mkt bra födelsevikt, o är mer än normalbegavad. Dessutom otroligt vacker:) Så det är ingen fara så länge det är under läkares insyn, men tänk på att alla läkare säjer olika. Du kan få en sekund opinion om du inte e nöjd med första läkaren.
    Lycka till!

• Bumbi mia

Benso är som sagt beroendeframkallande och ska inte ätas regelbundet under en längre tid. Benso bör inte användas under en graviditet, har det använts under den senare delan av graviditeten så riskerar barnet att få lågt blodtryck, svårt att hålla kropps värme och svårigheter med andningen.

Det finnes inga säkra benso att ta under en graviditet, däremot så kan du amma och ta benso.

Lergigan finnes att ta under graviditeten, är ingen benso men är ångest dämpande.

Svar på tråden Lugnande tabletter