• aster

Vad leker ni med 11-månaders?

Jag har ett elva månader gammalt gull. Ju äldre han blir, desto fler lekar hittar vi på tillsammans.

Titt-ut leken får fler varianter.
    Vi bollar med olika saker.
    Han kastar klossar i lådor och häller ut.
    Han kryper ut från rummet för att man ska jaga efter.
    Vi tömmer diskmaskinen ihop.
    Vi går ut och gungar.

Ja, det var några exempel. Nu skulle jag vilja veta hur ni leker eller lekte med era barn i liknande ålder?
    Varje lek varar för oss bara en liten stund, så det behövs alltid fler tips.

• Svar på tråden Vad leker ni med 11-månaders?
  • aster

Har ni inga lekförslag alls att dela med er av?

Jag kom på en till: jag brukar blåsa upp en ballong som jag låter fara iväg över rummet när luften släpps ut, han far iväg och hämtar den tillbaka, jag blåser upp, etc...

(Men man får inte glömma kvar den på golvet sen, med tanke på kvävningsrisk.)

• aster

Jag ska testa göra titt-ut med nallen idag också.
    Kan verkligen rekommendera såpbubblor. De drar till sig andra barn på stan, och andra barn är ju nästan det roligaste som finns. :)

• aster

"Nej" - leken är ju väldigt rolig också förstås. Han vet något som han inte får (tex dra kontakterna ur väggen), så kryper han dit medan han kollar på mig och skrattar, och skrattar sen så han kiknar när jag drar bort honom, han kryper dit igen, skrattar etc, etc.
    Jag tycker han är för liten för att jag ska säga nej strängt på skarpen, så att han blir rädd. Men jag tycker det är bra om han lär sig vad ordet betyder. Törs inte rekommendera denna lek! : )

• aster

"Nej-leken":
    Min son går ju inte att stoppa genom att jag säger nej. Men ofta gör han en paus och tittar på mig och skrattar. Under den här pausen hinner jag (ibland) gripa in och stoppa honom. Nästa gång kommer han (ibland) ihåg nejet. Då skrattar han och skakar på huvudet, så jag vet att han är på väg att göra något förbjudet. Det sägs ju att de inte har impulskontroll, men han hejdar sig faktiskt rätt ofta.
    För mig tyder den här pausen att han har börjat förstå lite av vad nej betyder; att han inte kommer att få göra något. Men jag tror inte att han har fattat det som att jag är missnöjd; han charmar mig helt med sitt huvudskak.

Rafmagn:
    Dansa brukar vi inte göra, kanske för att han inte går fristående än.
    Däremot brukar han plånka på gittarren, och så sjunger/hoar/tjuter vi till.

Svar på tråden Vad leker ni med 11-månaders?