• Tovsippan

Dela rum på klassresa?

Jag är lärare och var i väg med en grupp elever i gymnasieåldern på resa i förra veckan. I gruppen fanns två par. Den fråga som uppstod och som ledde till vissa diskussioner var om det var OK att paren delade rum. Nu kunde vi reda ut situationen, men jag vill gärna veta vad andra tycker. Hur skulle du vilja att skolan reagerade om ditt barn var berört?

Min synpunkt är att det är bättre att skolan är mer restriktiv än vad alla kanske är privat, så att föräldrarna kan styra detta utan att skolan har något finger med i spelet.

• Svar på tråden Dela rum på klassresa?
  • Minelli

Våra lärare såg till att tjejerna sov för sig och killarna för sig (när jag gick i gymnasiet). Även paren fick dela på sig, just för principen.
    Tycker de e ganska bra, med tanke på att alla inte var över 18. Sen kan man väl kanske tycka att är alla eleverna myndiga, så.. ganska svår fråga att ta ställning till.. -funderar vidare-

• mludvigs

Om det handlade om mitt/mina barn skulle jag vilja att de sov var för sig.

Dels för att det ska vara lika för alla och dels för att det liksom skulle kännas bättre så.

• Carolinejosefine

tycker inte det är okej, skolan ska ha principer om det. Vad de gör hemma är en sak, men på skolresor måste det vara lite regler tycker jag. Själv så tjatade jag till mig att sova hos min kille i 16-årsåldern, men mamma var inte glad.

som mamma nu skulle jag inte uppskatta att min dotter sov med sin kille om det inte fanns någon som kunde kolla dom, fast jag skulle gissa vad de skulle göra iallafall....

• Tovsippan

Skönt att höra att ni stödjer min egen uppfattning! jag kände mig lite gammalmodig eftersom det finns kollegor som inte tar det lika självklart. JAg tycker nämligen själv att det ska finnas en utarbetad policy på området om att tjejer och killar inte ska dela rum. Det samma med alkohol. Det är en sak vad man får hemma och en annan vad man ska tillåta inom skolan (men på detta område rådde ingen tvekan hos någon inblandad i vårt fall, det var bara eleverna som knorrade, förstås).

• Minelli

Får jag fråga hur ni skulle tänka om ni i en klass hade ett homosexuellt par..? -nyfiken-

• Tovsippan

Minelli: det kunde också har varit en aktuell fråga, naturligtvis. Jag tror även att två av eleverna är homosexuella, dock inget par så vitt jag vet. Kanske bäst med enkelrum till alla

Men om en förälder är orolig för en oönskad graviditet (mer än bara sängaktiviteter i sig) så känns nog en homosexuell relation lite säkrare än en heterosexuell, trots allt. Naturligtvis borde det i rättvisans namn vara så att INGEN får dela rum med sin partner, oavsett om denna är av samma kön eller ej.

• Minelli

Bra svar, tack Tovsippan!

• sabbes1

Låt dem sova i hopp om dom vill!

• Gummy

om eleverna är i gymnasieåldern så är de ju byxmyndiga enligt lagen och då tycker inte jag det är nåt konstigt att låta dem sova ihop om parens föräldrar säger att det är ok. de har säkert redan sex ändå och kommer säkert ha det på klassresan också men om de inte delar rum så är det nån annan stackare som får lida för det. jag hade tyckt annorlunda om eleverna var yngre. visst, folk som vill ha sex har det oavsett ålder men är det yngre barn så har man ett annat ansvar att markera.

min första pojkvän och jag fick inte sova ihop av hans föräldrar och det tyckte jag var så fånigt eftersom om det var nån gång vi inte hade sex så var det de få gångerna vi lyckades lura till oss en natt ändå, då var det ju bara så mysigt att ligga brevid varandra och sova. sex hade vi på dagarna och det visste våra föräldar mycket väl om

• halstabletten

Jag tycker att det beror på. Handlar det i så fall om att eleverna sover två och två i samma rum eller skulle de vara fler också? För om de var fler skulle jag absolut dela på paren oavsett, för de andras bekvämlighet.

Jag skulle dock inte åka på klassresa med icke-myndiga elever på gymnasiet, vill slippa skälla om alkohol m.m. Handlar det om tvåbäddsrum för myndiga elever så skulle jag inte se det som ett problem. Var de under 18 skulle jag nog dela på tjejer och killar, alt. be om föräldrars tillstånd innan jag lät tjejer och killar sova i samma rum.

• Tovsippan

Sabbes1: det vore ju det lättaste. Dessutom är det väldigt viktig att vi inte sviker vare sig föräldrarnas eller elevernas förtroende. Om jag tillåter en elev att dela rum med sin partner om föräldrarna inte vill detta skulle det ju kunna innebära att någon faktiskt inte får följa med!

gummy: det är klart att "alla" tar chansen att sova med sin kille/tjej när man får chansen och naturligtvis vill de flesta även ha sex. Problemet är egentligen att skolan inte ska tillåta mer än vad föräldrarna vill. Det är ju faktiskt föräldrarna som måste få sätta gränser för sina egna barn just på detta område. I en familj är det OK att sova över hos varandra, i en annan inte. Då är det kanske bättre att skolan säger nej till alla. Sedan kan man naturligtvis inte kontrollera allt som sker i alla fall, men det är nog den principiella hållningen som räknas.

halstabletten: Denna gång var det 2-bäddsrum, så ingen skulle bli "störd". De par som delade rum hade föräldrarnas tillåtelse, men jag vet att en mamma som egentligen INTE ville tillåta detta var tvungen att ge sig mot sin vilja. Det är därför jag tror att det är vikigt att verkligen ha en policy på området. Precis som du säger så kan en del frågor kring alkohol m.m. dyka upp när man reser med gymnasieelever. Men jag reser ju inte för min egen bekvämlighets skull! Vår skola vill ge eleverna vissa erfarenheter och upplevelser och då hör det till att få åka iväg. Däremot är det ju viktigt att ha god kontakt med eleverna och lagom balans mellan kontroll och frihet.

• Tovsippan

Sabbes1: det vore ju det lättaste. Dessutom är det väldigt viktig att vi inte sviker vare sig föräldrarnas eller elevernas förtroende. Om jag tillåter en elev att dela rum med sin partner om föräldrarna inte vill detta skulle det ju kunna innebära att någon faktiskt inte får följa med!

gummy: det är klart att "alla" tar chansen att sova med sin kille/tjej när man får chansen och naturligtvis vill de flesta även ha sex. Problemet är egentligen att skolan inte ska tillåta mer än vad föräldrarna vill. Det är ju faktiskt föräldrarna som måste få sätta gränser för sina egna barn just på detta område. I en familj är det OK att sova över hos varandra, i en annan inte. Då är det kanske bättre att skolan säger nej till alla. Sedan kan man naturligtvis inte kontrollera allt som sker i alla fall, men det är nog den principiella hållningen som räknas.

halstabletten: Denna gång var det 2-bäddsrum, så ingen skulle bli "störd". De par som delade rum hade föräldrarnas tillåtelse, men jag vet att en mamma som egentligen INTE ville tillåta detta var tvungen att ge sig mot sin vilja. Det är därför jag tror att det är vikigt att verkligen ha en policy på området. Precis som du säger så kan en del frågor kring alkohol m.m. dyka upp när man reser med gymnasieelever. Men jag reser ju inte för min egen bekvämlighets skull! Vår skola vill ge eleverna vissa erfarenheter och upplevelser och då hör det till att få åka iväg. Däremot är det ju viktigt att ha god kontakt med eleverna och lagom balans mellan kontroll och frihet.

• halstabletten

Tovsippan- När jag gick gymnasiet förlade det klassresa tills EFTER det att vi alla fyllt 18. Men ska man åka på utbytesprogram och liknande kan det ju hända att det inte är möjligt.

Jag tycker inte att man som lärare måste acceptera det svar man får från föräldrarna, inte försöka övertala. Som förälder måste man dock kunna stå för sina värderingar gentemot sitt barn och pojk-/flickvännens föräldrar.

• Tovsippan

halstabletten: Förra veckans resa var med en grupp elever från gymnasiets samtliga 3 årskurser, och så måste det vara i detta fall. Det fanns alltså en hel del elever med som inte var myndiga.

Om eleverna inte är myndiga och det rör sig om frågor som är av "privat karaktär" så tror jag att vi som skola ska vara försiktiga att tillåta mer än vad föräldrarna gör. Problemet är ju också att om man låter föräldrarna avgöra vem som får eller inte får dela rum med sin tjej/kille, så kan det kännas ganska jobbigt för t.ex. "Kalle" vars pappa absolut inte vill tillåta något sådant om det visar sig att alla andra får. "Kalles" pappa kanske inte heller har samma syn på saken som kalles mamma eller kalles tjejs föräldrar och då deltar skolan plötsligt i en diskusion som vi normalt sett inte hade något att göra med. Inte helt lätt alltså.

• riot

Om det fanns någon eller några i klassen som verkligen vill dela rum så skulle jag kolla det med deras förädlrar. Skulle det vara okej för dom är det okej för mig.
    Själv hade jag blivit väldigt besviken om jag var tvungen att dela rum med tjejerna eftersom 95% av mitt umgänge består av grabbar.

Jag vet att min bror och hans gamla flickvän inte fick dela rum när dom åkte på skolresa i 9:an. Både mina föräldrar och hennes föräldrar sa att det var helt okej, dom hade ju inte sovit utan varandra en natt på drygt ett år liksom. Men nej, det fick dom inte. Det tycker jag var lite märkligt faktiskt.

• Yrslan

Tycker att TS gjort helt rätt.

• mammutten81

Om de är 18 bestämmer de ju själv, vissa på gymnasiet är ju arton.

Annars så kan man ju hålla separata för ordningens skull, och för att de som inte vill dela rum med killar respktive tjejer ska känna sig illa till mods.

• mammutten81

Om de är 18 bestämmer de ju själv, vissa på gymnasiet är ju arton.

Annars så kan man ju hålla separata för ordningens skull, och för att de som inte vill dela rum med killar respktive tjejer ska känna sig illa till mods.

Svar på tråden Dela rum på klassresa?