• Tovsippan

Dela rum på klassresa?

Jag är lärare och var i väg med en grupp elever i gymnasieåldern på resa i förra veckan. I gruppen fanns två par. Den fråga som uppstod och som ledde till vissa diskussioner var om det var OK att paren delade rum. Nu kunde vi reda ut situationen, men jag vill gärna veta vad andra tycker. Hur skulle du vilja att skolan reagerade om ditt barn var berört?

Min synpunkt är att det är bättre att skolan är mer restriktiv än vad alla kanske är privat, så att föräldrarna kan styra detta utan att skolan har något finger med i spelet.

• Svar på tråden Dela rum på klassresa?
  • Minelli

Våra lärare såg till att tjejerna sov för sig och killarna för sig (när jag gick i gymnasiet). Även paren fick dela på sig, just för principen.
    Tycker de e ganska bra, med tanke på att alla inte var över 18. Sen kan man väl kanske tycka att är alla eleverna myndiga, så.. ganska svår fråga att ta ställning till.. -funderar vidare-

• mludvigs

Om det handlade om mitt/mina barn skulle jag vilja att de sov var för sig.

Dels för att det ska vara lika för alla och dels för att det liksom skulle kännas bättre så.

• Carolinejosefine

tycker inte det är okej, skolan ska ha principer om det. Vad de gör hemma är en sak, men på skolresor måste det vara lite regler tycker jag. Själv så tjatade jag till mig att sova hos min kille i 16-årsåldern, men mamma var inte glad.

som mamma nu skulle jag inte uppskatta att min dotter sov med sin kille om det inte fanns någon som kunde kolla dom, fast jag skulle gissa vad de skulle göra iallafall....

• Tovsippan