Jag kan inte hantera min 5 åriga dotter
Hej!
Jag vill vara anonym för jag tycker att det här är så otroligt jobbigt. Jag har två barn, en dotter på fem och en son på två.
Min dotter har alltid haft ett otroligt hett temperament, fick ordentliga utbrott redan vid två års åldern. När hennes lillebror föddes blev det värre. Nu är hon fem och det är inte bättre. Hon är som två helt olika personer. Hon är verkligen klok, go, snäll och omtänksam, säger otroligt genomtänkta och "smarta" saker om ni förstår vad jag menar. Men sedan har hon en annan sida som är rent ut sagt förjävlig.
Idag har hon pendlat mellan dessa sidor oavbrutet. Tex var vi ute och lekte, hon blir jättearg för att cykeln inte rullar. Jag försöker hjälpa henne, men hon fortsätter skrika. Jag säger att nu går vi in, hon får världens utbrott så jag får bära in henne och låsa dörren inifrån med polislås. Hon vrålar och skriker i en kvart att hon ska vara ute. Jag säger att det blir inte så nu pga hennes betende. Hon lugnar slutligen ner sig och säger förlåt och vill kramas. En stund senare ska hon måla, hon blir arg när det blir fel, jag försöker hjälpa henne, hon får nästa utbrott, jag säger att nu målar vi inte mer och kaoset är i full gång igen.
Så här är det varje dag, och det spelar ingen roll alls om vi är bland folk eller på förskolan. Hon får såna extrema utbrott, det känns nästan som hon går ur sin egen kropp.
Jag och min sambo, hennes pappa har försökt ALLT. Vi har pratat,mutat, hotat, belönat, skrivit upp regler gemensamt med henne, tagit bort saker osv.
Jag är förskollärare och läser mycket om barn och träffar självklart mycket barn, men jag har aldrig sett ett liknande betende. Jag trodde att man vid fem års ålder började tycka att det var lite pinsamt att få utbrott bland kompisar eller föräldrarnas kompisar. Hon har absolut noll och ingen respekt för mig, och jag kan inte förstå varför????? Det är absolut inte så att hon får göra vad hon vill, tvärtom sätter jag ofta gränser och visar tydligt när det räcker, men hon har liksom ALDRIG godtagit det. Allt man ser på nannyakuten, tro mig, jag har testat det, med time-out, belöningssytem och allt det andra, DET FUNKAR INTE!!!!!
På dagis är hon enligt personalen helt underbar, hon har väldigt lätt för att koncentrera sig och har många kompisar. Det är bara med mig och hennes pappa hon är så här. Jag gråter ofta p ga det här. Jag känner mig otroligt misslyckad. Känns som jag måste göra nått fel men jag vet inte vad. Jag undrar också om hon mår så dåligt för något så att hon är så här, och jag undrar då vad det är hon mår dåligt över. Känner mig verkligen helt helt slut som människa och mamma och väldigt väldigt ledsen.