• seafree

Folk som inte vet hur ont det gör som kommer med dumma kommentarer!!!!!!!!

Jag har berättat allt om våra problem för en av mina kollegor(en bra kompis oxå för den delen), hon vet att vi försökt i 4år och att jag precis har ätit min första kur med Pergo i väntan på IVF.
    När hon idag frågar hur det gått och jag svarar att jag har fått min mens då skrattar hon till och säger "tja, det kan ju inte ta sig varje gång". VA!!!! Vi har försök i 4 år visst faaaan fattar jag att det inte kan ta sig varje gång... men nån jävla gång vore inte fel!!! vi ska påbörja kur 2 och detta blir ju vårt 50:de försök så jag fattar att det inte kan ta sig varje gång!!!! Jag blir såååå ledsen och frustrerad!
    Jag kan förstå om det är svårt att veta vad man ska säga och göra när nån berättar.... men vad som helst utan en sån kommentar!

• Svar på tråden Folk som inte vet hur ont det gör som kommer med dumma kommentarer!!!!!!!!
  • mmm

Kanske lider hon brist på empati...eller så tänkte hon inte alls, väldigt klumpig=( Hur som hellst förstår jag helt och fullt din frustration.
    Lycka till hoppas att ni snart har eran efterlängtade bäbis=)
    Ha det bra!

• Linda 23

usch för folk som inte kan stötta istället för att trycka ner en ännu mer.

jag ger styrkekramar och hoppas att det kommer funka på nästa försök!
    lycka till

• Zemiramis

Så hon vet om era problem och ändå kläcker ur sig nå't sånt urbota korkat??? Sorgligt med människor som inte kan stötta lite, framför allt människor man känner väl... Man blir så ledsen.

Jag hoppas att turen kommer till er mycket snart. Och att ni också ska få chansen att få ett barn!

Stort Lycka till!!!

• Margaret

Jag ryser när jag läser, men jag börjar fundera samtidigt. Inte på din kompis, för det var väldigt okänsligt, men på hur jag var själv innan jag började försöka få barn. Jag har ställt frågor till kompisar om de inte ska skaffa barn (oftast efter giftemål) och bara det är ganska okänsligt. Visst: är man 20 år så tänker man kanske inte på att en del inte får barn, men varför gör man inte det? Då kom jag på: står det överhuvudtaget med i sex och samlevandsböcker om hur stor andel som inte får barn på naturlig väg? Det bara slog mig... någon som vet? Det är ju viktigt att lära ut samtidigt som man också skapar förståelse.

• Bonanza

Det kan ju vara så att hon inte visste hur hon skulle reagera, och försökte muntra upp dig? Det var ändå oerhört klumpigt, men hon kanske inte menade att vara så känslokall? Kan du inte förklara för henne att det sårade, så kan hon kanske få en tankeställare?

/Bonanza
  • Yrslan

Som någon sa : en del har motorväg mellan hjärnan och munnen, det skulle vara bra om de kunde bemöda sig om att försöka hålla fartgränsen så kanske de kunde minimera antalet "olyckor"! :)
    Hon kände sig säkert jättedum efteråt men man kan liksom inte ta tillbaka något man redan sagt.. Men en ursäkt hade varit på sin plats.

En kul historia (sann sådan)för att locka fram ett skratt:
    Min kompis svåger var på badhuset med sin 3åriga dotter. I duschen säger dottern plötsligt, till sin pappa, med hög röst: -Titta pappa vilken ful snopp den där farbrorn har!! och pekar på mannen i duschen bredvid.Då svarar pappan iett försök att släta över det hela:- Nej men hur kan du säga så!!?? Den är väll jättefin!! Ridå.

• Misella

Jag förstår dig verkligen... Jag är också trött på alla kommentarer som man får, och den eviga frågan.. När ska ni skaffa barn? De flesta verkar tro att barn bara är nåt man SKAFFAR hur lätt som helst.. jag blir så arg. Fast i vårat fall så är det bara min syster som vet vad vi går igenom.. Vi har försökt i 5 år nu, och ska snart på första besöket IVF. Jag önskar dig all lycka.. Kram

Man får försöka att inte ta åt sig av vad folk säger, dom vet inte hur mycket deras ord sårar.. Jag vet att det inte e lätt, TRO MIG..

• Göta Holm

Jag tror det är brist på förmågan att sätta sig in i hur det känns att vara ofrivilligt barnlös som gör att människor säger saker som inte är så lämpliga. Det är inte lätt att veta vad man ska säga. En kompis till mig är ofrivilligt barnlös. Jag försökte många gånger att sätta mig in i hur det skulle kunna kännas att vara det men det är en omöjlighet. Det är oxå väldigt svårt att veta vad man ska säga. När man försöker säga nåt snällt/tröstande så blir det bara så klichéartat...

När jag fick reda på att vi inte heller kan få barn så kom saken i en annan dager. Jag förstod hur det kändes. Och nu kan vi prata på ett annat sätt.

Men jag förstår din frustration. En kompis till mig sa tre veckor innan mitt bröllop: "Hitta en annan man som inte är steril." Inte så kul att höra... Jag försökte vifta bort det och garva lite. Helst ville jag slänga på luren. I efterhand önskar jag att jag sagt till henne att sånt vill jag inte höra. Nu blir det så där fånigt men tänk om alla kunde vara snälla och ärliga!? Både de som kan få barn naturligt och vi som får hjälpa naturen.

• JennyCB

Hon kanske inte vet vad hon ska säga, men kan ju tänka sig för ändå. Jag har en arbetskamrat som vet om våra ivf försök och hon frågar om jag är gravid 2 ggr i veckan.

Svar på tråden Folk som inte vet hur ont det gör som kommer med dumma kommentarer!!!!!!!!