allergivänliga hundar?
Har en sambo som är pälsdjursallergiker, dock inte jätteallvarligt. Har råttor och en Yorkshier terrier. funderar på att skaffa ytterligare en hund.
Vilka raser är lämpliga?
Finns det några bra kattraser?
Har en sambo som är pälsdjursallergiker, dock inte jätteallvarligt. Har råttor och en Yorkshier terrier. funderar på att skaffa ytterligare en hund.
Vilka raser är lämpliga?
Finns det några bra kattraser?
Hej! Vi har en Birma och många allergiska vänner till oss påstår att hon funkar förvånandsvärt bra trots deras svåra allergi =) Har läst att birman ska vara en lindrig kattras för allergiker. Hundar har jag också hört att pudeln är den ultimata rasen, även Bishon frise som heller inte fäller. Själv har jag en nedklippt japansk spets som även har funkat jättebra hos mina allergivänner =) Hoppas jag kunnat tipsa lite :)
När det gäller katter så finns ju Devon Rex och Cornish Rex, men det är ju inte alla som gillar utseendet på de katterna. Jag gillar båda, men Cornishen bäst då den känns lite som sammet att klappa, ser inte lika "extrem" ut heller.
Allergivänliga hundar... har hört att pudlar fungerar för en del allergiker. Curly Coated Retriever är ju en hund med fet krullig päls och borde inte släppa så mycket stöv. New Foundland är också ett alternativ då de kan vara mycket ute. Dessutom har även de fet underull. Bekanta har en Spansk Vattenhund och den ska visst också vara "allergivänlig".
Vi har en dvärgschnauzer som ska vara "allergivänliga" (även de andra storlekarna också tror jag)
Vi har två bekanta som är jätteallargiska mot andra hundar, men klarar våran hund fint
Allt det där med allergi är ju otroligt olika person till person! Och allergin kan ju gå upp och ned också, ibland känner man av ett djur jättemycket och sen nästa gång man hälsar på så känner man nästan ingenting. Jag har en kompis som har nån hund som ska vara bra för allergiker, visst jag känner kanske inte av den lika mkt som andra hundar men jag kan ändå inte t.ex. va där en hel dag utan att känna av det..
Så det är väldigt olika och det är svårt att veta utan att ha testat vara med djuret en längre tid. Men om du har tur så kanske ni hittar någon som funkar! =)
Tack för alla svar.
Problemet är ju att det sällan går att testa med djur och det är ju hemskt tråkigt att behöva omplacera efter bara nån månad.
Hej! Är själv allergisk/astma har två hundar av rasen chow-chow och en katt. När jag var yngre hade vi ingen hund...men jag gick ut med andras hundar och var även hundvakt, och jag tål en del hundar bättre en del sämre, men märkte då att en "ren"hund är bättre, så jag brukade bada och tvätta dem när de kom hem till mig, jag älskar att borsta hundar
FORTSÄTTNING......och jag borstar mina hundar ofta och börjar de lukta hund är det dax för bad...innan jag skaffade katt, hälsade jag på alla katter jag möte för att lukta på dem, de har ju finare hår....min egen analys är att har man djur så blir man immun mot dem bättre och man får en "puff" varje dag av sina djur som man annars skulle reagera på??....
Jag gjorde nyligen ett allergitest och det visade sig att jag inte var riktigt så allergisk mot hundar och katter som jag har trott!
Däremot är jag väldigt allergisk mot björkpollen och timotej. Pollen har ju en tendens att samlas i massor i djurens päls.
Jag har inga djur själv men jag tycker Lagotto Romangol (kan hända att jag stavar det fel )verkar mysig och den ska också vara bättre för allergiker.
Om din sambo inte redan har testat sig för allergi så kanske han skulle göra det?
Jag är superallergisk, men min svärmor har en Softcoated Irish Wheaten terrier som funkar utmärkt. Jag kan umgås med honom och gosa och klia utan att jag känner något alls. Det enda jag inte tål är hans saliv, så om han slickar mig i ansiktet så blir jag rödflammig och svullen med klåda.
Bland katter så har jag märkt att jag tål Devon rex väldigt bra. Har inte känt något av dem heller, och min kompis har flera.
En annan lite rolig grej är att jag har hört att magnesium kan lindra allergi, och när jag bodde i Grekland och drack flaskvatten berikat med magnesium så var jag väldigt lite allergisk, trots att jag umgicks mycket med hundar.
Jag har tidigare haft katt och vill gärna ha katt igen, men har tyvärr börjat reagera på katt under tiden sedan vi avlivade katterna. Så för mig tror jag att det på något underligt sätt var bättre när vi hade katter för man liksom fick en daglig dos.
När det gäller katter så finns de ju dom som reagerar på stövet och för dom så fungerar det ofta bra med Rex katter. Men det finns också de som reagerar på ämnen i saliven, och jag tror jag hör till dom. Så jag reagerar lika även på kompisarnas rexar.
Jag har inte gjort något allergitest utan det är min egen observation. Hundar har jag inte reagerat på.
När jag gosar med en katt så undviker jag att gosa med ansiktet, eftersom huden är känsligare där kan jag få klåda, och råkar jag peta i ögonen, ja då börjar det klia som attan. Så nu tvättar jag alltid händerna vid kontakt med katter och vill jag gosa mycket så tar jag allergimedicin. Jag funderar på att skaffa katt igen och se hur det fungerar, vill så gärna att vi ska ha djur så att våra framtida barn får den upplevelsen. Hund går tyvärr inte pga av hur vi jobbar. Vi har då funderat på en Burma, som enligt vissa kan vara ganska allergisnäll. Vi har inte bestämt oss än så vi får se. Älskar ju katter juh!