• mamalo

När kan man ge ris och pasta? Hur gör man?

Hej!
    Jag undrar när man kan ge smakportioner av ris och pasta?
    Läste på en gammal tråd att det blir väldigt klistrigt om man mixar, typ som det blir med mixad potatis. Potatis går ju att pressa i sil, men hur gör man med ris och pasta?
    Några bra ideér?

• Svar på tråden När kan man ge ris och pasta? Hur gör man?
  • morotsland

Ris tyckte jag var svårt så vi körde med cous-cous och bulgur istället tills han blev så stor att hela riskorn funkade. Pasta går bra att mixa om man inte överkokar den och mixar tillsammans med såsen eller lite olja. Vid sex-sju månader började vi.

• Suneboll

Vi började ge ris o pasta vid ca 10mån ålder...mosade till det lite med gaffeln o såsen... brukar göra sås på kross tomat o grädde...antingen med lax el korv i. Annars så kan man göra sås med olivolja och tomat el vanlig vit grundsås. Så kan man mosa ihopa allting. Vissa barn gillar att sitta o pilla själv med pastan el riset som plockmat. I princip kan man väl ge det när man börjar med mat med bitar i.

• mamalo

Kanske ska vänta ett par månader tills man kan ge henne mosat i stället för puré. Hon är trots allt inte sex månader ännu.
    Kände bara att det blir så enformigt med bara potatis och palsternacka som bas.

• Noklen

Min dotter är snart 6 månaders och äter både ris och pasta. Mixar det bara...

• morotsland

mamalo: När han var så liten gjorde vi mest improviserade såser på lite grönsaker och olja. De är ju inte så kinkiga med smaken, inte min son iaf

• mamalo

Noklen: Kokar du det som vanligt och mixar? Blir det inte kletigt, typ som klister?

• Mandy

Jag gav pasta och ris från 5 månader har jag för mig. samtidigt som jag introducerade kött. Gjorde köttfärssås med spagetti och mixade allt. Blev pyttebitar av spagettin men det åt min dotter. Samma med ris, bara mixade med stavmixer.

• Noklen

Ja, fast jag använder det inte separat utan blandar det med annan mat innan jag mixar. Blir superb!

• zelda71

mellan 4-6 mån kan du ge ris o pasta. vill du inte mixa det efter kokning så kan du krossa i en mortel o sen koka det.

Svar på tråden När kan man ge ris och pasta? Hur gör man?