• Jessica24

Kan man ha en fadder som inte är medlem i Svenska Kyrkan?

Vi frågade idag den tilltänka faddern om han ville vara just det då vår son döps.
    Det ville han gärna, MEN han är tydligen inte medlem i Svenska Kyrkan.

Så nu undrar vi om man kan ha en fadder som inte är medlem i Svenska Kyrkan?

/Jessica24

• Svar på tråden Kan man ha en fadder som inte är medlem i Svenska Kyrkan?
  • mama82a

våran tänkta fadder fick inte pga att han inte var döpt och heller inte med i svenska kyrkan..jag ställde frågan när prästen var hos oss. ..han såg väl vår besvikelse och tillade.-jag kan låtsas att jag inget vet och log! Så berättar man inte för prästen så kan det gå igenom, dom värkar inte kolla upp den tilltänke faddern...

• Stjärngosse 05

Jag undrade samma sak när vår son skulle döpas! Så här står det på Svenska kyrkans hemsida:

"Idag är det Svenska kyrkans kyrkoordning som gäller. Där står att en fadder ska vara döpt och villig att dela barnets kristna fostran. Däremot finns inget krav på att faddern ska tillhöra Svenska kyrkan."

Lycka till med dopet!

• S vali s

Gå i på wwww.svenskakyrkan.se och läs.

Jag har för mig att faddern måste vara döpt men kommer inte riktigt ihåg, prästen som döpte vår dotter frågade aldrig om våra faddra och tur var väl det eftersom den ena är katolik och den andra konverterat till muslim ( hon är dock döpt i svenska kyrkan som barn ) - vi valde dessa två just för att de är så underbara personer som står för de värderingar som vi anser vara viktiga.

• Jessica24

Då låter det i alla fall som om det skulle kunna "gå igenom".
    Han är döpt, men har tydligen gått ur för några år sedan. Varför vet jag inte.

/Jessica24

• Superteach

Hej!

Jag är inte medlem i svenska kyrkan längre, men det var inget hinder för att vara fadder åt min brorsdotter.
    Vet inte hur det ligger till med dop etc för fadderns del- jag är nämligen både döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan. Men som sagt, för fadderskapet ska det itne vara ngt problem.

• lucasmama

Vår ena fadder var inte medlem i svenska kyrkan men det var aldrig någon som frågade , så det gick hur bra som helst!!!

• davidian

beror nog mest på hur nitisk prästen ifråga är. är fadder åt 2 ungar och är inte döpt själv..ogudaaktid hedning som man är ;) blev inte utsatt för något religons förhör å det var nog lika bra det

• S0lstråle

Det viktiga är att fadderna vill förmedla sin tro till barnet... Sedan gillar väl prästen om det är någon som är med i Svenska Kyrkan själv. Jag har dock valt personer nära mig som är med i olika frikyrkor ...

Svar på tråden Kan man ha en fadder som inte är medlem i Svenska Kyrkan?