• innana

Fick ni smisk?

Hallå. En liten allmän fråga, vi diskuterade på jobbet idag.

Vi som är födda på 60-70-talen, var smisk förekommande då som bestraffningsmetod? Vet ju att lagen kom i slutet på 70-talet, men innan och däromkring?

Fick det aldrig själv och kan inte minnas att mina kompisar nånsin talade om att de fått det heller. Så ni som är i min ålder idag: Fick ni smisk? Och hörde ni om andra som fick det? Känns så overkligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-17 16:08:05:
    Oj då, den här tråden var endast avsedd som en gallup för hur det låg till DÅ, och inte vad man anser om barnaga nu för tiden. Endast retrospektivt.

• Svar på tråden Fick ni smisk?
  • MariaTussen

suziq - alltså du tror att jag menar riktig misshandel

för att svara på dina frågor så säger jag
    1- 3-5 kanske.. det beror på hur barnet utvecklas och nu menar jag inte att man ska daska ett barn konstant heller. Alltså att under 3-5 år kanske dasket denne nån gång-.

2 - som sgat det beror på hur fort barnet utvecklas. alltså efter den åldern så tycker jag inte att man ska behöva-....

3 - Daska lätt på handen eller på rumpan .. aldrig med skärp eller mattpiska..
    herregud bara för att man tycker att det är ok med en dask i rumåan på ett barn så tror man att jag menar att man ska misshandla barnet. förstå skillnaden.

Nej tack behöver inte läsa boken.. har sett filmen

• SuziQ

ursäkta Mariatussen. vill ej bråka här ller förolämpa dig. Självj´klart ska du ha din åsikt.
    Men som utbildad socionom måste jag endå lägga in mitt veto här och förklara att ett barn biter aldrig för att vara elakt. Det handlra ju om barnets ålder och är tveksam till att det är ngt normalt 15 årigt barn som bits utan ett mindre barn. men du borde väl endå kunna förklara din tes kring "lite dask" är ok.
    Man handlar inte utan ett syfte! Allt vi gör har ett syfte och vi är väl målmedvetna, så vad är målet med dasken!????
    Jag har själv fått dask, är en gammal polack och avskyr smisk trots detta! Bakgrund spelar ingen roll...

• kristinah

MAria Tussen - jo som sagt - vi tänker nog helt olika du och jag...knaske pga att vi har helt olika erfarenheter med oss från vår egen barndom.

Om min dotter skulle bita mig skulle jag ta tag i henne och se henne i ögonen och markera med rösten genom att  tex säga "- Nej, man bits inte, det gör ONT! Det är bättre att klappa fint istället."

Jag tror på att barn lär sig genom allt de gör och testar under uppväxten. Vårat jobb som vuxna/föräldrar är att visa TYDLIGT vad som är accepterat och inte - och när man begränsar ett barn genom att säga att det de just gjort är "FEL" eller oacceptabelt är det ännu viktigare att förklara VARFÖR det är fel och framför allt ge barnet ett ALTERNATIV till det beteendet - dvs en utväg från situationen, så att barnet får en chans att rädda sig.

Barn som är runt 2 år har inte språk för alla känslor som rör sig i kroppen, och det är JÄTTEVANLIGT att så småm barn bits när de egentligen bara vill visa sin kärlek eller uppskattning....att då som vuxen ge smisk eller bita tillbaka för att visa att det gör ont (vilket jag antar att du menade med att bita tillbaka) då ger man ju bara barnet en negativ signal på det enda beteende barnet vet....

Och att säga att din syster inte tagit skada av detta är liiiite tidigt eller hur? Samt, det är det ju bara hon som kan svara på själv om ca 10 år....

• SuziQ

Misshandel...du e helt fel ute, tyvärr. Det är just sådana gränsdragningar som är livsfarliga. Vet du vad psykisk misshandel är?? Just det, em kränkning! En kränkning som de flesat upplever pga att de tvingas få dask.

• Chva72

Jag är inte för aga, men jag är ändå osäker på om det är rätt eller inte..
    Förr agades barn, nu är det inte vanligt..
    Förr betedde sig ungarna bättre, nu är dom många gånger odrägliga slynglar..

Jag hoppas mina barn klarar sig utan aga, men mycket kärlek..
    fast visst förekommer det skrik, gormanden och lätta daskningar.. då det är hopplöst vrånga ungar..

• SuziQ

Vill åter igen påängtera att det finns massor av vuxna människor därute (inkl mig själv) som har fått en å annan örfil o dask och som kan minnas detta än idag. Och inte fick man blåmärken eller blev "misshandlad". Det räcker bara med en öppen handflata som slår mot kinden. Det räcker gott å väl. Och gissa vilken galen tonåring jag blev trots allt detta? Jag har gjort mycket dumt... = )

• kristinah

Maria Tussen - jag var inne i ditt krypin för att lämna ett litet avtryck....men det gick inte....ville bara säga att jag tycker att du är modig som berättar så öppet om detta, men jag hoppas verklgien att du själv inser hur lätt sånt här är att föra vidare på sina egna barn....du har börjat fundera över detta - fortsätt med det och så hoppas jag att du får hjälp och stöd av folk omkring dig att bryta med detta att det är accepterat att kränka små barn.....för din egen skull

*kram*

• SuziQ

Vaddå det var bättre förr? så folk var laglydiga och snälla för 40 år sen? Tveksam. Det fanns tex gruppvåldtäkter för 100 år sen...folk rånades och mördades och barn som ej vågade käta emot sina föräldrar tog ut sin frustration på annat sätt. Tveksam till att det var bättre förr. Att vi 70 talister resonerar så är ett steg tillbaka i utvecklingen

• kristinah

Chva72 - eh???? Vad baserar du detta på? Jag tror att de tär en ständigt återkommande myt detta med att det var bättre förr och att ungdomen idag är ena ohängda slynglar hela bunten.

?!???

Svar på tråden Fick ni smisk?