• Magen

Har ni vuxit ur era mammakläder?

Hej!

Jag shoppade mammakläder ganska tidigt i graviditeten. Tyckte att de vanliga kläderna var obekväma och från v. 14 -15 hade jag nästan bara mammakläder - i alla fall nertill.

Nu går jag in i v. 35 imorgon och har till min försräckelse insett att jag inte kan ha allt längre. Har mest gått i kjol och klänning i sommar och nu när det är byxsäsong igen kan jag knappt ha några av de byxorna jag använde innan sommaren. De spänner och klämmer på min lilla mage (eh...kanske snarare stora mage).

...det värsta är att jag trodde jag skulle kunna ha dem ända till slutet...

Det känns ju verkligen tråkigt att behöva köpa nya byxor nu, som man sedan bara kan ha i en dryg månad till. Å andra sidan kan jag ju inte gärna gå i kjol ända in i oktober. Och plåga min mage och bebis i för små byxor fungerar ju inte heller.

Jag har fått låna några byxor av välmenande (små) vänner. "Dom här är jättebra - de hade jag på mig på väg till BB" och sedan kan jag inte ens få på mig dom nu med fem sex veckor kvar.

Någon som känner igen sig? Hur har ni gjort?

Magen

• Svar på tråden Har ni vuxit ur era mammakläder?
  • SandraJ

Har vuxit ur två par mammabyxor. Tur att bebisen kommer vilken dag som helst!!

Sandra bf+4

• KramMiiis

Har växt ur ALLT utom ett par snickarbyxor som min sambo fick mig att köpa. Gissa om jag tackar honom idag ? Man får ju kanske användning av dom andra byxorna efter förlossningen..

• justina83

mina byxor börjar oxå bli trånga nu (vecka 32) vet inte hur jag ska göra... känner inte alls för att köpa fler mammakläder nu... blir väl till att gå med rumpan bar i två månader

• Fru Längtan

Jag började med kläder i storlek XS då jag är en liten tjej. Nu kan jag knappt ha S längre och får gå på M. Det räcker ju om du inhandlar 1 eller 2 par byxor i en större storlek. Det är ju massor av reor just nu så det borde inte bli så dyrt heller.

• Tessan77

Hej!

Samma problem här, alla byxor klämmer åt och känns fruktansvärt obehagliga, och har så gjort de senaste 3-4 veckorna.
    Så det enda jag kan ha på mig är mysbyxor och kjol. Jag håller med andra ord tummarna för att det inte blir för kallt snart för då vet jag inte vad jag ska sätta på mig...

Jag tycker att det är lite märkligt att man bara ska kunna känna sig bekväm i mammabyxorna de första 3/4 av grav...
    Är det någon som sett några snygga mammabyxor i mjukt material som man ändå kan se lite klädd ut i?? (vill knappt visa mig ute i mina gamla mysisar)

Tessan

• Tessan77

Glömde skriva att jag är i v. 37

• mialotta

Ett problem jag har är att det finns inte mammakläder som passar mig. Jag är av storleken större dvs strl 48. Det finns inte mamma kläder till stora tjejer som väntar barn. Inte på lindex, kapahl, HM. Då får jag nog köra till en större stad ex göteborg.

Med min förra graviditet var jag jättestor och gick då i mysbyxor på kalas. Hur kul var det men det var bara att välja mella byxorna eller gå med rumpan bar.

Jag fasar över hur det ska bli med vinterjackan. BF är i mars och då har man ju haft vinterjavckan en tag.

Kram till er alla!

• aek

Jag är ganska liten annars(stl 34) men har nu stl M/38 på mammakläder.
    (v 23+0)

• egina

har haft ett par mammabyxor under hela graviditeten, har 4 veckor kvar och de sitter fortfarande jättebra, bättre än i början för jag köpte aningen för stora.. tänkte att jag skulle växa i dem ganska snabbt iaf.

• egina

tessan77: om jag inte minns helt galet så köpte jag mina mamambyxor på h&m, är svarta i ganska tunt och mjukt stretchtyg. det enda jag inte gillar med dem är att de är väldigt stora från knäna och nedåt, men det kan man ju bara sy in om man orkar.. tänkte göra det tills nästa gång.

• Nyfiken gul

jag hade aldrig mammakläder....

jag köpte jazzbyxor inför de sista veckorna och det funkade hur bra som helst!

Snöa inte in dig på att du MÅSTE ha mammakläder!! prova dig fram istället och se vad du kan ha bland vanliga kläder!

• Atena

Jag fick köpa nya mammabyxor i måndags; i vecka 38! Känns lite sådär, men ändå OK med tanke på priset; 49 kr för hängselbyxor på Lindex (TIPS!)! Köpte mina första mammakläder kring v. 17 (i samband med UL) och de är för små nu! Jag är liten och smal och köpte strl 34 utan en tanke på att det inte skulle funka på slutet. Trodde man skulle köpa sin vanliga storlek...

Jag har aldrig gillat hängselbyxor men måste erkänna att de är bekväma nu! Fast hade jag haft dem tidigare hade de hängt som en tom påse på magen.

• lillefrejen

Jag köpte mammabyxor i trikå från Hennes postorder. Väldigt sköna och verkar mycket rymliga och töjbara. Till saken hör ju dock den att jag bara är i v 15 och inte har nån aning om hur stor man blir på slutet så jag vet ju inte än om de funkar.

Kjoltips - Jag har köpt ett par höga stövlar (ganska varma) som jag tänkt att ha till mammakjolar hela vintern. Då blir det ju varmt ändå.

• aek

På vilken Lindex hittar ni alla dom billiga mammabyxorna??Jag har letat men hittar inte dom,bara "dyra" för 349 kr...

• Fru Längtan

aek: Lindex på frölunda torg har haft på rea innan vet jag iallafall. Kan vara värt ett besök. Är inte säkert att de har kvar då det är 2 veckor sedan jag var där.

• babylover

Jag är i samma sits som mialotta-drar 48-50 och det finns inte mammakläder i "vanliga" affärer. Jag har mammatights från Ullared och kors i taket-Kappahl. Om jag växer ur dem sen får jag hoppas att det finns enorma joggingbyxor att köpa någonstans. Kjol blir inget bra i vinter för vart ska jag hitta enorma strumpbyxor?
    Känner mig såååååå vacker i tights men som mialotta sa man har iallafall något att ha på sig!Är i v.19 och detta kan bli ett spännande problem-gick upp 25 kg första gången och 32 kg andra. Nu vägde jag bara några kilo under slutvikten de gångerna till viss del på sjukdom och cortison-men en del självtuggat! Hoppas det går att gå ner allt + lite till som tidigare gånger.

• mialotta

Babylover:
    Jag var på gekås i lördags och hittade endast ett par mysbyxor som inte var snygga men de verkar vara sköna. Det får bli hemma byxor. Sen hade de en skjorta som jag fastnade för men när jag prövade den såg jag ut som en polkagris! Inte snyggt. Kanske har man bättre tur nästa gång?

• Eja

och så en till..........allt e trångt, mammajeansen kan jag ínte ha , ett par andra "vindbyxaktiga" kan jag inte heller ha, sedan återstår bara ettt par svarta som jag klämmer in mig i när jag går utanför dörren.....inne går jag i mammajoggingbyxor, som är jättetöjiga och funkar ännu, men visst är det besvärligt!!!!! har inte råd nu och löpa nytt när man sak ha bara om en månad...... kram eja v35

• Tösabiten

Köpte också mammakläder tidigt, bl a ett par jenas på P&P förr 700kr som jag inte har kunnat ha den senaste månaden och inte lär jag kunna ha dem de sista veckorna heller!!! Dumt köp!
    Även några av de andra plaggen har blivit för små, jag har dock några som lär stå sig till BF. Men inte är det fin-kläder precis utan mer joggingplagg. Känner mig lite som en slashas faktiskt. Tur att man inte behöver gå på några stora fina kalas eller fester i alla fall, de var innan i sommar - tur!

• smn

Jag har oxå i princip vät ut mina nu i vecka 33, men jag köpte ett par billiga trikåbyxor på HM Rowells för några veckor sen, och de är nu för stora. Och dessa vill man ju inte gå omkring i på jobbet alla dagar. Ville gärna ha snickarbyxor i början, men nu är det ju så kort tid kvar, så vi får se hur jag gör./S

Svar på tråden Har ni vuxit ur era mammakläder?