Skillnad på olika ringsjalar?
Jag har en långsjal i fleece som är kanon men vill ha något smidigare för kortare stunder hemma eller korta ärende i affärer och har fundrat på en ringsjal. Finns det olika typer? Vad ska jag tänka på?
Jag har en långsjal i fleece som är kanon men vill ha något smidigare för kortare stunder hemma eller korta ärende i affärer och har fundrat på en ringsjal. Finns det olika typer? Vad ska jag tänka på?
Är du osäker på om du kommer att använda den eller ej?
I så fall kan man tänka sig att köpa en billig ringsjal eller alternativt att sy en själv.
Vanligt bomullstyg, men köp riktiga sjalringar som är avsedda för ändamålet.
Ska man bära ett tyngre barn vill jag rekommendera en stadig och rejäl ringsjal som avlastar bra.
Personlig favorit är en ringsjal som är sydd av en riktig diagonalvävd långsjal.
Jättefina verkligen! Gör du något annat än sy ; ) Själv skulle jag inte våga mig på att sy för jag klarar knappt av raka sömmar på gardiner... Är det svårt att ändra en långsjal till en ringsjal?
Använda den är jag säker på att jag kommre att göra men frågan är vilken jag ska välja. Dottern är 6 månader och väger 9 kg.
Jag syr ganska mycket, ja.
Det är inte särskilt svårt sy om en långsjal till en ringsjal om man sytt lite innan.
Att fixa en snygg vikning uppe vid ringarna är nog det som är klurigast.
Och att våga sätta saxen i en dyr sjal...
Då är ju ditt barn redan ganska tungt.
Jag tycker fortfarande en ringsjal av en långsjal alternativt en redan färdigsydd sådan.
Finns en ringsjal som heter BB-sling. Den är inte tokig alls.
http://www.stellaris.se/webshop/bbsling-p-143.html?osCsid=2d216768b9a0bd166d3397ce8f78b32d
Nova: Har du stoppning i ryggen i MT:arna? Eller räcker det med ett kraftigt tyg?
Har tänkt försöka sy en sådan, men har aldrig sett en IRL...
Ja, jag har stoppning i dem.
Ett kraftigt tyg är inte fel heller.
Men stoppningen gör dem lite stadigare,
lite mysigare och lite snyggare.
Lycka till med sömnaden Sagogrynet!
Tack!
Har precis sytt klart min första ringsjal nu. Har aldrig provat en sådan, har bara haft långsjal, så det ska bli spännande att se om jag kan få till det bra!
Ringarna långt upp mot axeln har jag förstått, sedan får vi väl improvisera!
Oj, förlåt CMN! Jag lånade din tråd, jag tänkte mig inte för!
Sorry!
Helt OK med mig! Visst är det en djungel med olika sjalar! Jag ska till Malmö i helgen så jag hoppas att jag hittar någon butik där som har för det är lite enklare än att beställa på nätet.