• sarah

Att få syskon,... i dag var det kaos...

Vår 2 åriga tjej blev storasyster för snart 3 veckor sen.
    Hon är jätte go mot sin lillasyster, men man ser att hon ändå tycker det är jobbigt, riktigt jobbig att få ett syskon. Hon har blivit jätte mammig, men ändå väldigt trotsig, testar mig hela tiden och det mesta här hemma är en fight sen 2 veckor tillbaka... och ibland känns det riktigt svårt att inte irritera sig på henne och hennes beteende.

I dag fick jag en smärre chock.
    Vi åkte till Kista centrum för första gången som 2 barns föräldrar. Jag min man och våra tjejer.

Jag har burit lillknodden mkt i sjal men vi har efter mkt om och men inhandlat en syskon vagn då stortjejen gillar vagn (speciellt nu när lillasyster åker en ibland) och dessutom sover hon ett ganska långt pass mitt på dagen. Vi har även hundar och långpromender tillhör vardagen.

Hur som helst: 2 barn, en jätte vagn och så vi....
    Stortjejen har varit ganska gnällig på sistone, trotsig, mammig och svartsjuk (dock jätte snäll mot sin syster). Lillasyster har massa magknip och är lite lessen.
    Storasyster vill gå själv och helst åt fel håll hela tiden....
    Lillasyster vill inte ligga i vagn utan bli buren i sjalen.
    Stora syster blir trött, vill inte kissa på toan, vill åka karusell.
    Lillasyster blir arg och hungrig, måste ammas,
    Storasyster blir galen, vill åka karusell alternativt gå och kissa med mamma som sitter och ammar.... och så på allt detta en stor och klumpig vagn som man inte kommer fram med....

När jag satt där och ammade och hörde min man försöka trösta en jätte arg dotter fick jag plötslgt panik.
    Hur ska jag fixa det här???
    Hur ska jag någonsin kunna gå i centrum/stan med båda? Tänk om jag hade varit själv mitt i detta kaos????

Nu kommer väl kanske lilltjejen inte alltid ha magknip (hon kan inte sova längre stunder då) och storatjejen kanske slutar smita iväg hela tiden och blir kanske mindre trotsig så småningom just nu har hon en jobbig period i och med att hon fått ett syskon, jag vet att hon har det... men ändå..
    Jag kände mig så hjälplös och kass i dag och då var ändå min man med....
    Hur fixar ni det som har 2 småbarn...

Och frågan framförallt, när kommer vår dotter bli sig själv igen? När "accepterar" de den nya situationen???

***Mamma till Mathilda född 04.03.23 & Emma född 06.03.25 ***
  • Svar på tråden Att få syskon,... i dag var det kaos...
  • sarah

Tack för peppen!

Vi försöker verkligen att ge henne massa tid och uppmärksamhet. Vi turas om mycket så att jag inte bara ska ha hand om bebisen och pappa om stortjejen. Tycker ibland att vi nästan "skämmer bort" henne mer än vanligt och ger henne definitivt mkt mer uppmärksamhet än innan. 
    Hon är ju ofta jätte mysig och go precis som vanligt, men hon blir så lätt arg och lessen nu och så detta eviga testande av gränser! Hon har börjat göra saker hon aldrig gjort innan. Hon har tex alltid haft ett jätte bra bordskick. Nu äter hon knappt utan geggar bara med maten och säger man till henne blir hon nästan värre...

• sarah

Fille Fjonkan:
    Skönt att höra att det blivit bättre för er!
    Hoppas att tjejen snart kan känna sig trygg i denna "nya familj" just nu tror jag inte hon gör det. Hon har alltid älskat sin snuttefilt och napp men nu är det något extremt!
    Så fort hon blir lessen så får hon nästan panik om hon inte hittar snuttefilten och nappen på en gång. Sen går hon och trycker snutten mot sitt ansikte för att få tröst...
    Det nästan hugger i hjärtat på en när man ser henne så.

• sarah

Tack för era svar, känns så skönt att höra att det finns fler.

Tycker nästan att det bara blir värre för varje dag nu. De senaste 4 dagarna har varit riktigt jobbiga och jag saknar min goa tjej, vart har hon tagit vägen?

Mathilda (storasyster) har alltid varit en så glad, gosig, nöjd och snäll unge. Det kanske är därför hennes beteendebyte känns så extremt tufft.
    Hon har varit så hjälpsam, duktig och liksom "vuxen". Man har kunnat konversera med henne och be henne om saker. Hon har plockat undan efter sig, ätit ordentligt, städat sitt rum. Ytters sällan varit grinig och gnällig utan mest glad och förståndig och man har kunnat förklara saker för henne och sätta gränser utan att hon ska bli hysterisk.

Nu är det gnäll och bråk från morgon till kväll. Hon känns jämnt trött och gnällig. Hon lyssnar INGENTING. Ber man henne om något låtsas hon inte höra. Hon slänger saker omkring sig, skrattar om man säger åt henne. Blir arg och hysterisk om något går emot henne eller om hon tex inte får leka med något hon vill ha. Hon slänger sig på marken och skriker... Just det sist nämnda är ett beteende som jag AVSKYR och hon har ALDRIG hållt på så här.

Vi försöker sätta gränser men ändå välja våra fighter så det inte ska vara nej nej hela tiden. När man väl har en trevlig stund med gos så lyckas hon nästan alltid förstöra den genom att börja bråka om något fånigt.

Jag blir så lessen, jag saknar min lilla söta Thilda så extremt mkt!!!
    Känns som jag inte träffat henne på över en vecka nu, blir helt gråtfärdig.
    Hon är helt som förbytt på bara en vecka! Hon är verkligen inte så här normalt, inte äns i närheten. Hon har alltid känts som den perfekta ungen. Glad och go och busig på ett underbart sätt..

När hon sover kan jag bara sitta och titta på henne och pussa på henne och tårarna rinner för det känns som det är bara då hon är "min Thilda".

Nu kanske jag överdriver lite, men i dag har varit en dålig dag...

Svar på tråden Att få syskon,... i dag var det kaos...