Att få syskon,... i dag var det kaos...
Det är absolut nödvändigt (för att inte säga livsnödvändigt) för din 2-åriga tjej att hon få känna sig behövd i er familj. Och då menar jag inte känslomässigt, för det är jag övertygad om att ni visar henne att hon är
.
JAg pratar om att hon måste känna att ni behöver henne för att sköta om lillasyster. Byta blöjor, tvätta henne, bädda sängen/vagnen, klä på henne osv , allt detta KAN ni bara inte göra utan att hon är med!!
För att få henne delaktigt i detta kan du börja med att spela lite teater:
"Åh, bebisen har bajsat! Vad ska jag göra??" och se om du får nåt förslag från storasyster. "Var byter man blöjor då?" "Var finns det nya blöjor?" osv Allt frågat i en ton av förvirring - precis som om du verkligen inte visste! (Inga förhör alltså). Låt storasyster få vara duktigt och visa dig hur man gör och du tackar mycket noga efteråt, så hon verkligen får känna sig stolt.
Jag har sett det här funka på flera barn. Ju mer storasyster får känna att hon behövs för att lillasyster ska ha det bra, desto viktigare kommer lillasyster att bli för henne. Du kommer att få syskon som hänger ihop i döden för varandra så småningom. Precis som syskon ska göra.
Och kom ihåg - Rom byggdes inte på en dag.