• Anonym (funderad ?)

Vad tjänar ni i Borlänge/Dalarna??

Jag och min man kämpar varje månad med våran J..la ekonomi och vi vill så gärna lägga undan pengar för villa m.m men det går inte så jag undrar bara ni som har hus eller endast bor i lägenhet vad tjänar ni för att få ekonomin att gå ihop??
    Jag har heltid med en lön efter skatt på 11000 och min man en lön på 9000 efter skatt

(har lånat denna tråd från en annan)

väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Vad tjänar ni i Borlänge/Dalarna??
  • Anonym (Räknenisse)

Man utgår från bruttolön eftersom nettolönen är beroende av vilka avdrag man har...!
    Räntor på bostaden t.ex.

• Anonym

Jadu jag jobbar nästan heltid
    får ut 7600 om jag har tur!

Har en bil som kostar ca 500 i månaden
    Hyra på 3000
    telefonräkning 400
    Fackavg 300
    gymkort 400

7600
    -500
    -3000
    -400
    -300
    -400

=3000

Det är himla tufft kan jag lova..
    Man lixom jobbar och sliter och kan knappt klara av att leva!
    3000 är vad socialen anser som minimal levnadsstandard.

Och jag säger som du.. Det är heelt omöjligt att ha råd att lägga undan pengar för framtiden..

• Anonym (funderad ?)

Ja jag kan inte förstå var folk får pengar från att lägga undan 1000 lappar varje månad för ev bostad eller utandsresa??
    Måste min man ha en "lyx" lön på brutto 20000 och uppåt??

• Anonym (Räknenisse)

Snittlönen för arbetare tror jag ligger brutto på drygt 22.000 i Sverige.
    En vanlig tjänsteman i snitt på drygt 27.000 brutto tror jag.

Jag slog det på SCB för en tid sen.

Jobbar du heltid och har 7600 netto så har du väl drygt 10.000 brutto .
    Om du får gå upp till heltid får du kanske några tusenlappar till.
    Du måtte vara väl lågavlönad.

Ni har verkar tyvärr hamnat i låglöneyrken...!

• Anonym (8702451)

Räknenisse:

Om du syftade på mina ynka 7600 så kan jag säga att jag INTE skulle tjäna några tusenlappar extra om jag gick upp till heltid.
    Jag jobbar 7 h om dagen. alltså 35 h i veckan.

Jag har en lön på 84,20 kr/h

Låglöneyrken?

Ja.. 84,20kr/h är inte mycket att hänga i julgranen när man är 22 år gammal

Folk skrattar åt en...

• Kriya

Anonym (8702451): vår barnflicka på 18 år tjänar 96 kr/tim. Jag tycker att det är en ruggig slavlön Du får, kan den verkligen vara enligt fackets normer?

• Anonym (8702451)

Japp: Hotell o Restaurangbranchen... It sucks!

• Anonym (pank)

Jag jobbar 80% och tjänar 15500 brutto, och efter skatt blir det c.a 10800 kr efter skatt...på 80%...sambon pluggar så vi har absolut inte flera tusenlappar efter att allt är betalt...och vi bor i villa...blir tufft i slutet av varje månad, men hoppas på att sambon snart är färdig med studierna och får jobb

• Anonym (funderad ?)

Ja vi ska kämpa oss fram våran stoa dröm är en villa men tyvär tar det nog många år innan det sker för Banken vill gärna att man har ett spar kapital + att man kan betala lagfartskostnaden så med våran lön blir det inte många kr i sparande..
    Men lite blir väl mycket tillslut får man hoppas

• Anonym (Blge)

Anonym (8702451):

Jag jobbade också inom restaurangbranchen ett tag, usel lön är bara förnamnet, OB:n är inte heller mkt att hänga i julgranen.
    Sen bytte jag jobb, till personlig assistent, nu tjänar jag 101 kr/h + OB. Och då behöver man inte ens ha en utbildning.

• Anonym (8702451)

anonym Blge:

mm har oxå funderat på att byta jobb väldigt länge nu
    Men jag får ju aldrig fingrarna ur arslet o göra det =/

• Anonym (barnledig)

när jag jobbar får jag ut 13700kr  före skatt efter blir de ca 9200kr

• Syster Morot

Anonym (8702451) Du är verkligen lågavlönad. När jag var 20 och jobbade inom H/R så tjänade jag 15000 efter skatt, och jag bor ändå i den lägst betalda kommunen i sverige. Prata med facket, för du ska ha minst 3000 til varje månad. Hoppas det löser sig för dig.

Till vad tråden handlar om...Taskigt med pengar.
    jag har nu inget jobb alls, ingen a-kassa. har jobbat för lite de senaste 2 åren. Vi har en inkomst på 10200:-
    Hyra 4306:-
    Telefon 350:-
    fackavgift för oss båda 500:-
    Mat/Blöjor/Välling 2500:-
    Bil 750:-
    Snus 515:-
    Utbetalt totalt: 8921:-
    Kvar att leva på 1279:-
    Kommer nu att få en eller två tusenlappar efterssom gubben äntligen har fått ett jobb. men vi ses bara på helggerna då istället.
    Vi får ingen hjälp av Soc därför att vi har lån över 100000. En bil som är värd mer än 30000.

Skönt att veta att man inte är ensam om att kämpa

• Anonym (glad prick)

Det är inte bara inom restaurang som man får slavlön.
    inom En av de största film och musikkedjorna i stan har man 65:-/tim inkl, semesterlön! Denna lön har varit densamma i flera år.

/ glad att jag inte jobbar där längre

• Noctem

15.000:- efter skatt som 20åring inom H/R. Det var inte illa. Var jobbade du då?

Svar på tråden Vad tjänar ni i Borlänge/Dalarna??