• Bonanza

En katt är för tjock och en för smal. Hjälp!

Hur ska jag göra med mina katter? Den ena är smällfet och blir bara tjockare. Den andra är mager som en sticka. Fast den smala får mat också, så det är inte det.

Men nu till problemet: jag kan ju inte köpa bantningsfoder, för min smala katt behöver fetta på sig. Men jag kan inte ge dem olika mat heller för då äter de av varandras.

Just nu har vi så att torrfodret alltid står framme. Ska vi kanske ge torrfoder några gånger per dag istället och då separat foder och stänga in den katt som ska äta på toaletten?

Det är inte det att den ena katten inte får vara lite tjock, det är bara gulligt. Men han blir bara fetare och fetare och fetare! Snart är det ju farligt för honom.

Har ni några bra tips?

/Bonanza
  • Svar på tråden En katt är för tjock och en för smal. Hjälp!
  • Bonaparte

Jag ger mina katter mat på fasta tider istället eftersom att de äter olika foder. Fungerar hur bra som helst

• Bonanza

Men äter de inte av varandras foder då? Stänger du in en av katterna när du ger den ena mat?

/Bonanza
  • Millimy

tyvärr inte, har precis samma problem. Har köpt en "laserpekare" nu som vår feta katt älskar, så nu leker vi varje kväll med henne så hon verkligen får röra på sig annars latar hon sig mest. Hon var nämligen bortsprungen i drygt 5 månader och efter det går hon knapt ut.

• Bonanza

Millimy - vår katt leker inte med sånt. Det gör bara den smala katten. Min feta katt är en katthemskatt och hittades vid en motorväg som kattunge. Det kanske är därför han väljer att slappa slappa slappa nu?

/Bonanza
  • Molnet

Feta katter kanske är söta men de mår nog inte så bra av att vara feta, särskilt om de också blir orörliga pga sin övervikt.

Jag har aldrig kattfodret framme åt min katt - då vräker hon i sig allt på 2 röda. Jag häller upp dagens ranson i en mätmugg som jag tagit i djuraffären. Sen häller jag upp lite till frukost, lunch och middag. Hon får ingenting däremellan, jo kanske lite skinka eller kaviar.

Jag tycker du ska köra på lite samma princip, dvs ge dem mat vissa tider på dygnet och så får de äta i separata rum.

Äter inte din smala katt på en gång, utan är den en sån som gillar att äta lite då och då?

• Tania

Mata katterna i skillda rum... den ena får bantarfoder och den andra får gräddtårtor och muffins

• Bonanza

Molnet - båda två gillar att äta lite då och då. Men framför allt den smala. Risken är ju att han blir ännu smalare.

/Bonanza
  • Molnet

Bonanza, går det inte att ordna på något sätt att den smala katten kan komma åt maten som inte den tjocka katten kan? tex en kattlucka?

• Bonanza

Molnet - en smaal kattlucka då? Jag vet inte, min feta katt är lite speciell. Inga dörrar får vara stängda, då får han panik. Så skulle han veta att det fanns mat på ett ställe dit han inte kommer skulle vi aldrig få någon ro här hemma. Kanske om jag gosar med honom i ett rum samtidigt som sambon ger smalisen mat i ett annat rum. Och sen så får de äta i separata rum. Shit, vilket jobb!

/Bonanza
  • Bonaparte

Antingen får du mata dom i seperata rum eller hålla koll på dom under tiden de äter.
    Den smala katten blir kanske smalare i början innan de kommit in i de nya rutinerna, men det är ju bara kortvarigt. Var konsekvent och håll mattiderna, och äter de inte upp då så ta bort skålen tills det är dags för nästa måltid

Svar på tråden En katt är för tjock och en för smal. Hjälp!