• Ingefära

frågor om tens-apparaten

Jag har just fått hem en tensapparat, men fick inte nån vidare utförlig genomgång eftersom jag hyrde den på en sjukvårdsaffär och inte via MVC (deras var utlånade). Så jag undrar därför:

- Om man ska sätta plattor både på magen och ryggen, VAR på magen sätter man dem då - och visst var det röda sladdar i fram och svarta ibak?

- Använder man överhuvudtaget nåt pulsläge eller ska det vara jämn ström? Min apparats puls går inte att stänga av men kan dras ner till styrka 0,2. (Har ännu inte testat den...)

- Vill man ha självhäftande plattor eller går det lika bra med såna med gelé på? Fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden frågor om tens-apparaten
  • Sofia G

INga plattor på magen!! Då går strömmen genom bebisen och det ska den inte göra! Bara plattor på ryggen, två på var sida om ryggraden.

Jag kan variera mellan jämn ström, eller pulserande. I mina instruktioner står det att man har den jämna på under sammandragningarna/värkarna och den pulserande däremellan.

MIna plattor är självhäftasnde. Det verkar fungera bra. Man får skölja av dem med lite kallt vatten efteråt så inte gamla hudrester osv fastnar och försämrar fastsättandet nästa gång.

Ta med TENS-apparaten till din BM nästa gång du ska dit så får hon instruera dig hur du ska göra. Verkar ju inte klokt att sjukvårdsbutiken inte har bättre instruktioner!

• Ingefära

Fast jag har hört att bara man placerar plattorna rätt, så inte strömmen går genom bebin så kan man ha dem på magen. Det finns flera trådar här på familjeliv där folk skriver det i alla fall. Är det inte nån annan som hört det?

• Skruttet

Jag har oxå sett det i trådar här att vissa fått höra att det skulle vara ok att sätta plattorna på ett visst sätt över magen så att strömmen inte går direkt över barnet därför så tog jag upp det med min BM och hon avrådde mig absolut från att göra det och jag tycker nog att det verkar mest rimligt att inte sätta dem på något sätt över magen för det är ju ändå elektroniska impulser och man vill ju inte riskera att påverka barnet på något sätt.

• Roro

Har precis varit och uppdaterat mina TENSinstruktioner hos BM (och övat, har bf den 3/9 men BM sa att "om du bara övar på TENSEN så ska du se att det strax sätter igång på dig....")
    I början av värkarbetet har de flesta tydl ont i ryggen vilket gör att man ska ha elektroderna i par där, röd bredvid svart svart bredvid röd om du förstår. När värken sedan övergår till magen ska man flytta de röda MEN inte längre fram än till höftkulan, alltså INTE över livmodern. Hi/Lo knappen på basstimuleringen ska vara i jämt läge (Hi) vid förlossningssmärta, Lo är för typ ryggskott. Sedan används handomkopplaren under värken för starkare ström.
    Men Ingefära, be din BM om hjälp så du känner dig säker. Och jag tror vi kan gratulera varandra till ett bra val av smärtlindring inför latensfasen. Har hört så många tala gott om TENS!
    Lycka till!

• ÄngelBängel

De självhäftande plattorna kan man ha på hur länge som helst. Har man klistergele (en gele som smetas ut på plattan, får torka 1 min och sedan är så kladdig att den fäster plattan mot huden) kan man använda den länge. Har du oklistrig gele, sån som man måste använda tejp till, bör du inte använda den mer än en timme. Den gelen torkar och då slutar den leda ström vilket gör att du kan bränna dig för att motståndet mot huden blir för stort. Slå av apparaten, torka rent och kläm på mer kräm regelbundet.

Jag har aldrig använd TENS under förlossning men jag anar att man har så mycket annat att tänka på att det är svårt att komma ihåg när gelen börjar torka. Självhäftande elektroder upplevs oftast som behagligast.

• Chiara

Enligt min BM skulle jag sätta två plattor fram på magen och två på ryggen. Det viktiga är att man inte kopplar samma sladd till de två plattorna på magen för då kan strömmen gå genom bebisen. man ska koppla den ena, antingen svarta eller röda, delen till plattan på magen och den andra delen av samma sladd till plattan på ryggen. Då är det ingen fara. Jag har inte heller provat min än men hoppas att den ska fungera bra när det väl är dags.

• Lina 2

Jag fick instruktioner att sätta de svarta elektroderna där det gör mest ont och sen de röda ca 5cm snett ovanför. Det går utmärkt att sätta de svarta plattorna fram men då ska de röda sitta bakåt skinkorna (man får ej ha båda framtill). Det absolut viktigaste om man ska ha elektroder fram är att man inte korsar strömkretsarna, dvs du får aldrig ta en svart elektrod från den ena sladden tillsammans med en röd från den andra för det är då strömmen går över bebisen. Koppla alltså alltid en strömkrets på ena sidan och en på den andra sidan.

• Lina 2

Min bm sa förresten också att om man behövde ha elektroderna fram så skulle man försöka placera dem precis där ljumskarna övergår i magen, alltså inte långt uppe på magen.

• Ingefära

OK, bra svar. Jag får även kolla med min BM (om jag hinner dit igen innan det är dags...). Men jag kilar nog iväg och kompletterar med självhäftande plattor. Ska man ta de stora eller de små? 50x90 resp. 54x34 mm.

• Ingefära

Ringde just min MVC, som sa att man enbart ska ha dem på ryggen när man är hemma och grejar själv under latensfasen, men att man sen när man kommer in på förlossningen kan placera dem på "rätt sätt" på magen, efter BMs inrådan/övervakan. Låter rätt sunt, och sen tror jag nog (av eftarenhet) att ryggen ändå är det område de främst behövs på under latensfasen.

• Ingefära

Är det inte nån som kan säga hur stora era självhäftande elektroder är?

• Ingefära

puffar upp, eftersom jag behöver få ett svar inom kort... (ska iväg och handla plattorna)

Svar på tråden frågor om tens-apparaten