Hur gör ni eran potatisgratäng??
Hur gör ni eran potatisgratäng?
Själv så har jag knappt någon erfarenhet... Tack för svar då jag nu ska ställa mig och göra en... och inte har en blekaste hur det kommer att sluta
Hur gör ni eran potatisgratäng?
Själv så har jag knappt någon erfarenhet... Tack för svar då jag nu ska ställa mig och göra en... och inte har en blekaste hur det kommer att sluta
Skivad potatis. strimlad lök, riven ost, salt (mycket), svartpeppar, pressad vitlök (om man gillar det), matlagningsgrädde och eventuellt lite smör.
Varva allt i formen, avsluta med ost. Häll på grädde (halvvägs upp ungefär)och hyvla ev på lite smör. In i ugnen ca 200 grader. Grädda tills potatisen känns mjuk. Eventuellt kan du hälla på lite mer vätska (mjölk eller grädde) om det ser torrt ut efter en stund.
Lycka till!
Jag skivar potatis ganska tunr, hackar vitlök... och så varvar jag potatis och vitlök i en ugnsfast form och häller på lite grässe mellan varje lager och saltar lite mellan varje också. Jag använder sojagrädde eftersom jag är vegan. Och när det är klart så når grädden ungefär halvvägs upp i formen, på höjden alltså. Sen in i ugnen, utan folie, på ca 200 grader.
Skivar och kokar potatisen ett par minuter.
Varvar med gul lök, rivna morötter, vitlöt salt och peppar.
Häller på grädde och in i ungen.
Ett par minuter innan jag tar ut den öser jag över mozarella eller annan bra ost.
Skalad o skivad potatis såklart som jag lägger i en plastbunke, häller över lite olivolja, salt, svartpeppar, pizzakrydda (el oregano) och pressad vitlök och blandar.
Lägger sen allt i en form som du kan droppa i lite mer olja. Sen skär jag rödlök i "strimmlor", tärnar fetaost, och stoppar in i ugnen med foliepapper. Sen när potatisen är färdig kan man hälla på matlagningsgrädde för att göra den lite lyxigare, toppa med riven ost och sätta in i ugnen igen tills den får en fin färg.
Har hittat på den själv kallar den "grekisk" potatisgratäng
Supergott med en stekt lövbiff till mumsfillibabba
Jag gör som Tina Nordström på tvprogrammet mat. Den blir supergod och krämig. Har ibland charlottenlök i istf purjo. Hämtade receptet på SVTs hemsida.
Tinas potatisgratäng
Ingredienser Beräknat för 4 portioner
1,5 kg potatis, skalad
5 dl mjölk
5 dl grädde
1 st purjolök
3 klyfta(or) vitlök
olivolja, salt och peppar
Gör så här:
Hyvla potatisen tunt, gärna med tillsatsen till en matberedare. Finstrimla purjolöken och krossa vitlöksklyftorna. Fräs purjolöken och vitlöksklyftorna i lite olivolja utan att dom tar färg.
Häll i grädden och mjölken och låt mjölkblandningen koka upp. Lägg i den hyvlade potatisen och salta och peppra rikligt. Potatis drar åt sig mycket salt. Det ska nästan smaka översaltat.
Koka potatisen tills stärkelsen har löst ut och blandningen har blivit tjock och krämig. Häll upp i en ugnsfast form och baka i ugnen på 180 grader. Känn med en sticka i gratängen för att se om den är färdig. Det tar ca 30-40 min.
Varvar potatis, gul lök, purjolö, vitlök, salt och grovmalen svartpeppar i 3-4 lager. Häller över 2-3 dl grädde + lite mjölk om jag ser att den verkar bli lite torr.
Inne ca 1 timme i 200 grader....eller tills den är mjuk
Jag försör jämt min iafall, senast hade jag så mycet vitlök i att den var bara fin att titta på..
Smakade äckelpäckel, så jag ska nog lägga denna på vaforiterså kankse jag oxå lyckas med eländet någon dag *skrattar*
fransk potatisgratäng- finns som kryddblandning på affären- kräver lite extra kryddor som peppar och vitlök!
Jag gör precis som RiaRa, jag gör "Tinas", den blir superkrämig och god trots att man tar hälften grädde hälften mjölk *mums*
Skalad och skivad potatis, salt,peppar och vitlök + matlagningsgrädde. 200-225 grader 40-50 minuter. Igår provade jag fetaost i, och det var supergott.
potatis och lök, +lite salt. Häller över 2-3 dl matlagningsgrädde + lite mjölk + lite smör.
*ibland avslutar jag med ost.
*ibland har jag också söt potatis och /el. morötter.
En nyttig: redning med mjölk, mjöl o viktväktarfraich istället för grädde; smakar lika bra!
"Jag gör som Tina Nordström på tvprogrammet mat. Den blir supergod och krämig. Har ibland charlottenlök i istf purjo. Hämtade receptet på SVTs hemsida."
Kan bara hålla med RiaRa. Tinas gratäng är gudomlig, den blir alltid bra. Passa på så att den inte bränns vid när du kokar den bara. Jag gjorde den igår till en lammstek med fetaost.....så gudomligt gott. Lax till förrätt och glass med hjortron till efterrätt, lite senare på kvällen blev det ost å kex...
Lycka till!
Jag gör också som RiaRa, den blir jättegod!
Skivar potatis och varvar med purjo och svartpeppar. Blandar 2½ dl matlagninsgrädde med ½ dl mjölk, häller på 2 dl av den blandingen, klickar på 3-4 msk margarin, täcker med folie och in i ugnen 40 minuter. Tar ut formen och tar av folien och sen in igen i 30 minuter.
Enligt mitt tycke den absolut godaste potatisgratängen
RiaRa
Skalad och skivad potatis i en kastrull, vitlök efter smak, salt och svartpeppar. Grädde så att det nästan når upp. Koka upp och låt sjuda på svag värma ca 30 min. Gratinera i form 20 min 225 grader i ugnen.
Perfekt om man behöver ugnen till en stek eller liknande först.
Jag hyvlar inte med osthyveln, blir för tunna skivor. Har en moulinex handjagad "rivjärn" med vev som jag använder. Finns med en del för skivning av potatis el dyl.
Annars går det bra att skiva potatisen för hand, men det tycker jag blir för jobbigt
jag gör den med mix som finns i påse
använder alla mix som finns: korvstroganoff, chili con carne, potatisgratäng m.m.
eftersom jag e ganska kass på o laga mat så vet jag att det blir lyckat med mix, haha