• Scruffy

Nestle vs Semper gröt - funderingar

Vi har kört med Nestle gröt men kommer att försöka gå över till Semper gröt i veckan om vår dotter accepterar den. Det som jag tycker är lite konstigt är att Semper gröten har större portioner.

En Nestlé förpackning innehåller 400 gram och det är 16 portioner.
    En portion är 25 gram pulver. Blandas med 1 dl vatten.

En Semper förpackning innehåller 530 gram och det är också 16 portioner.
    En portion är 33 gram pulver. Blandas med 1, 25 dl vatten.

Jag tycker att det är lite märkligt att portionsstorleken skiljer sig.
    Är det Nestlé som är en liten portion eller Semper som är stor?
    Innehållet är nästan identiskt.

Är det någon som har någon bra förklaring eller kommentar?

• Svar på tråden Nestle vs Semper gröt - funderingar
  • Lykiska

Haha, nä, har ingen förklaring direkt. Numera kör vi alltid på känn, men har alltid köpt Semper. Av helt andra anledningar än storleken på portionerna.

• Scruffy

Någon annan som har några intelligenta teorier?

Har någon bytt och hur har gick det? 0,5 portion av varje eller?

• Plupp79

Jag ger Saga både och, köper Nestle ena gången och semper andra. Gör en portion enligt anvisningarna på förpackningen.

Jag tror att de kan vara olika mättande. Det är ju olika på olika vällingar också även om man jämför bara sempers. 4,5 msk på fullkornsvällingen och 4 msk på majsvällingen till 200 ml vatten.

Förresten på Sampers risgröt är det 1,25 vatten och 4 msk pulver (jämf fruktgröten 1,25 vatten o 5 msk pulver)

Jag gör enl anvisningarna och funderar inte så mkt runt det

• JKMNA

Vi har provat lite hur som helst. Han gillar all gröt!

Vi blandar lite på känn också. Värmer lite vatten och häller i lagom mycket pulver medan man rör till lagom konstistens. Där är Nestlés gröt bra för den har en pip man kan hälla ur. Och jag tycker även den har bättre konstistens.

• mammatillpojkar

har alltid kört semper, dom stödjer rädda barnen och det gör inte nestlé, det var anledningen till att jag började med semper.. tycker att det fungerar jätte bra, vi har haft ersättning, välling & gröt, maten lagar vi allt själv!!

Svar på tråden Nestle vs Semper gröt - funderingar