Inlägg från: Winckler |Visa alla inlägg
  • Winckler

* Roliga händelser under förlossningen *

Första barnet:
    Hade haft lite småvärkar halva natten men inte så farligt. Framemot morgonen tog värkarna i, men det var oregelbundet och 5-7 minuter emellan, så förlossningen tyckte inte alls att det var dags att komma in. Jag var livrädd för att bli hemskickad som en annan simulant, och vägrade åka in om inte förlossningen sa OK. Vid halv tio-tiden sa maken: "Nu står JAG inte ut längre, nu åker vi in". Nu kan jag förstå honom, för då stod jag på knä i en fåtölj och bara grät... Hur dum får man bli?

Väl inne på sjukhuset ber sköterskan oss att vänta i korridoren, för det finns inget förlossningsrum ledigt. Jag står där, får en ny värk, och låter förmodligen en hel del. En sköterska som går förbi frågar lite försiktigt: Men lilla vän, har du krystvärkar? Något irriterat tittar jag upp och säger: "Hur skall jag kunna veta det - jag har aldrig gjort det här förut!"

Snabbt in på ett förlossningsrum, på med CTG:n och jag fick LUSTGASEN! Vilken lycka. Lärde mig snabbt att maken skulle kolla på kurvan på skärmen och säga till så FORT den började stiga minsta lilla så jag kunde parera med gasen. Han var väldigt duktig på detta i början, men mot slutet var han inte så uppmärksam tyckte jag, så jag vrålade: "TITTA på skärmen då, du MÅSTE titta på skärmen". Det var bara det att då var CTG:n borta för länge sen, så det fanns inget alls att titta på... Men han tittade snällt i alla fall!

Kan tilläggas att vi var på förlossningen i ca 50 minuter innan sonen föddes - allt var i princip klart när vi kom in, och allt som allt var det faktiskt en jättepositiv upplevelse!

• Winckler

När svägerskan skulle ha sitt första barn tog det låång tid och hon hade ont och tyckte det var allmänt jobbigt. Mot slutet tyckte nog barnmorskan att hon behövde lite peppning, så hon peppade på: "Kom igen nu, du är jättduktig, det här går ju jättebra!" Svägerskan tittar på henne och ryter i sin förtvivlan: "Jag är f-n inte duktig, ser du nån unge eller!!?"

Stackars alla barnmorskor, de får nog höra både det ena och det andra...

Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *