Inlägg från: Hannah74 |Visa alla inlägg
  • Hannah74

Mumlan1
    Stackars din man, hehe, kan se honom framför mej.
    Fast tycker nog barnmorskan kunde gett han 15 sek att hoppa ur o ta en handduk runt sej

• Hannah74

Roligt det här.
    Men är jag den enda som tänker att min kille INTE behöver vara med. Vet att han har svimmat förr vid åsynen av nålar mm och jag känner inget direkt behov att ha han med. Mina 2 systrar o mamma skulle jag hellre vilja ha med som stöd. Även om det såklart skulle vara mysigt att ha han med så måste han inte.

Man är inte dummare än man gör sej..
  • Hannah74
    Låter ju jättebra! Får man fråga varför pappan inte var med? Inte aktuellt eller ville han inte?
  • Hannah74

Lite OT, ni som skriker på förlossningen. Hade ni tänkt på det innan, jag menar att jag tex skriker aldrig, varken när jag är arg, ledsen eller slår mej. Men är det fler som är sådana o ändå skriker som fan, eller är det väldigt olika? För jag har så svårt att tänka att jag skulle skrika, hur ont det än gör, men sen så kanske man ligger där o skriker ändå (eller tar höga toner )

• Hannah74

Åh, vad jag LÄNGTAR tills min egen förlossning!

• Hannah74

Har oxå undrat vad kvaddlar var- så jag googlade och hittade
    Kopierar in:

Sterilt vatten injiceras med en vanlig injektionsnål in under huden där smärtan från värkarna sitter. Det kan vara i ländryggen eller nedre delen av magen. Injektionen ger upphov till en svidande smärta.

Smärtan du känner i och med injektionen sitter i 15 till 30 sekunder. Vissa upplever smärtan vid injiceringen som mycket stark. Du kan använda lustgas vid injiceringen för att lindra smärtan.

Effekten av kvaddlarna är individuell, en del upplever att behandlingen fungerar bättre än andra. De sterila kvaddlarna ger smärtlindring i en till två timmar.

Behandlar man på flera ställen kan det vara bra att ta två i taget för att inte dra ut på smärtan i onödan.

Låter ju jätteont-hu!

Vågar man hoppas?
  • Hannah74
    Epiduralanestesi/Ryggbedövning.

Ryggbedövning läggs av narkosläkare. Man ger lokalbedövning i huden. Därefter läggs en tunn plastkateter in mellan kotorna nedanför ryggmärgen, där man sedan pumpar in bedövningsmedel under hela förlossningsarbetet.
    Sedan några år tillbaka används en ny form av epiduralblockad, "Stand up". Man blandar lokalbedövningsmedlet med ett morfinliknande preparat, Sufenta. Det gör att kvinnan kan gå uppe och röra sig mer än vid vanlig ryggbedövning.
    Effektiv smärtlindring under förlossningens aktiva skede.

Nackdelar: Den tar lite tid att lägga. Ett dropp måste sättas för att förhindra att blodtrycket inte skall sjunka. CTG-övervakning krävs. Krystreflexen försämras. Värkstimulerande dropp kan behövas. Risken att barnet måste förlösas med sugklocka ökar.
    Vågar man hoppas?
Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *