Inlägg från: Sommartider |Visa alla inlägg
  • Sommartider

* Roliga händelser under förlossningen *

Förlossning 1..
    Jag hände något roligt då hmmmm..
    Jo min styvmor var med under min första förlossning..
    Hun hade tyvärr tagit sömntabletter då hon led utav en deprition och kunde inte såva..
    Jag viste inte det utan jag ringde henne och hon kom..
    Vi åkte in med taxi och så somnade min styvmor i dubbesängen på förlossningen..
    Barnmorskan och jag fattade inget..
    Jag hade väldigt ont och när jag var öppen ca 5cm så försökte jag väcka henne..
    Då mumlade hon något om sömntabletter..Lite tragiskt men över männsikan i mig tog över och jag "släpade" bort henne till kaffe atomaten..Hon hängde boksatvligen över mig en intresant syn för all personal och mammor som lunkade i koridoren må jag tro....
    Väl frame vid kaffe atomaten hade jag en kraftig samandragning..
    Tre koppar starkt kaffe och en kopp kaffelate så vaknade min styvmor upp ordentligt..
    Hihi hon var helt borta och undrade vad sjutton hon var någon stans på förlossningen oj..
    Jag har aldrig provat sömn piller men fy va läbbigt i alla fall va..
    Väl klar i huvudet var hon ett stort stöd ändå..
    När det väl var dax att krysta så ville jag ha lustgasmasken att bita i det gjorde så ont..
    Barnmorskan stängde av lustgasen och syret då jag krystade och ville ta masken ifrån mig..
    Hon  fattade inte att jag hade den som en liv lina..Jag råkade bita henne i handen..lite lätt..konstig barnmorska..
    Hon frågade inte om hon fick ta masken utan bara tog den.. l
    Gud va jag tyckte det var pinsamt..
    Barmorskan skrattade och sa att värre saker har hänt henne på andra förlossningar..
    En kvinna i rummet jämte skrek så hämskt och jag var helt livrädd. Barnmorkan såg att jag blev orolig och rädd för vad som skulle hända här näst.
    Då sa hon va inte orolig för kvinnan som skriker hennes man sitter i vänt rummet och vill inte vara med på förlossningen..Men ju mer hon skriker ju mer sänder mannen bud med barmmorskan om vilka fina dyra prisenter hon ska få..Jag vet inte om det var sant men det fick mig att tänka på annat...Det kan tillläggas att jag var en tonåring när jag fick mitt första barn...
    Ut kom i alla fall en underbar bebis som jag först trodde var en pojk..
    Men det var navesträngen som hängde och dilrade..Den hade brutits av själv..Det dröjde någon minut innan barnmorskan såg det..Jag sa oj en pojke och hon sa nej det är inte det titta efter..Barn moskan tittade också under den lilla filten och såg då vad som hade hänt navelsträngen..Som tur var hade den slutat pulsera och blöda direkt...Ååå vilken överaskning en flicka var det ju vilken liten luring den navelsträngen..Fick veta senare att det kunde ha gått illa...Men allt var lugnt och bra..
    Konstigare saker kan ju hända i livet men jag glömmer inte barnmorskans bilck bär jag släpade styvmor till kaffe atomaten det måste ha varit en lustig syn..

• Sommartider

förlossning nr 2

Jag om ni orkar läsa mer så oki..
    Jag och min dåvarande man fick för oss att vi inte skulle åka in för tidigt..Vi gick ut i skogen och lunkade..När vi kom till kohage så fick jag så himla ont att jag stannade och ville inte gå mer...Men mitt ute i skogen kan man ju inte föda en bebbe  men just då kändes det ganska bra,..
    Men med hämska värkar så släpade jag fram mig längst kohagens staket..Varje värk gräppade jag tag i stakekt pålen..Väl hemma åkte vi in..Banmorkan undersökte och sa att vi kunde allt ha stannat hemma lite mer..?
    Men nej jag ville inte hem igen..
    Det var sommaren 95 och hela förlossningen var full utav förlösande...
    Till och med i koridoren förlöstes mammor så vi fick inte lämna rummet..
    Jag ville ha all smärtlindring som fanns och jag fick eperudural bedövning och lust gas..
    Men tyvärr så han narkosen bara ge en dos epedural och så fick jag klara mig själv med lust gas...Jag kände krystvärkar bara efter några timmar på förlossningen och barnmorkan kände på hur jag hade öppnat..Hon sa att jag var helt öppen men att hon måste förlösa en kvinna i rummet jämte först..? Jag skull knipa igen. jag har aldrig svurit och levt fan som då.Och så lämnade barn morskan mig ändå med en sjukskötiska elev och gick...Hur sjutton håller man igen en kryst värk..Jag du det gick ju inte..elevn fumlade med blodtrycksmätaren och darrade med händerna..Jag kan sa jag och tog mitt egent blodtryck..

Barn morskan kom in en gång till och kände och vattnet gick..Oj då sa hon det här hinner jag inte med nu..Öööö Vadå inte hinna med så jag och höll fast barnmorskan..Eleven ni har att övervaka mig är ju livrädd hon kissar ner sig snart sa jag..hihi
    Barnmorskan tittade på den bleka eleven och sa sitt du ner och vila lite så att du inte svimmar jag tar väl över då..
    Tre kryst värkar till och jag kunde inte bärja mig..Bebisen kom..
    Frisk och hel en underbar pojke...
    Jag födde honom helt själv fick lyfta honom till min mage... Och det första jag sa var att han liknade en liten rump nisse.
    Barnmorskan tyckte att de var fula och nog skulle pojken kunna likna något finare..Jupp sa jag då är han väl lik en smurf då..
    Ett helt år senare ringde barnmorskan för att ursäkta strässen den jobbiga dagen vid min förlossning..Jag sa bara att henne vi jag aldrig se igen på förlossningen..
    Ja just det sa hon då det var du jag var tvungen att låta vänta va då jag förlöste en en annan och så var det en liten smurf du fick va?. Jo du luren åkte på direkt..Jag pratade aldrig med den barnmorskan igen..

• Sommartider

Barn nr 3

Inte mycket roligt hände den förlossningen var bra lung och fin..
    Flickan jag födde var så underbar och söt...

Barn nr 4
    Började allt bra ända fram till krystvärkarna
    Jag fick i mig för mycket lust gas mitt i en kryst värk..
    Förlossningen sattes igång 4veckor tidigare en planerat och barnmorskan sa att bebisen kan behöva syrgas då den kan vara lite påvärkad..Men ut måste den lilla då den visade täcken på stress när jag fick täta förvärkar..
    Vad jag minns är att jag drar in ordentligt med lust gasen värken domnar bort och det svartnar för ögonen..
    Jag tror att jag föder mitt barn det känns så...
    Inställd på att personalen ska ge barnet syre efter födseln så hör jag de roppa hon behöver syre mer syre nu...Jag känner frid i kroppen allt är över mitt barn ä fött..
    Nepp så var det inte det var jag som behövde syre..Väl lte klarare i huvudet frågar jag vad är hon min bebis..I magen lilla gumman sa min man du måste krysta hårt nu vid nästa värk..
    Ni driver med mig jag hörde ju hon behövde syr gas..Jag var ganska borta och yr tråtts allt..
    Jag hade fått en överdos lustgas då syrgaset slutade fungera tydligen...Det var du som behövde syre sa barmorskan.Nä jag tänker då inte föda mitt barn igen sa jag..Barmorskan fick ge mig dropp att få igång mer kryst värkar  allt stannade av..och jag kunde inte fatta något på en bra stund..Hihi
    Men väl i alla sinnens förnuft födde jag en underbar flicka inte behövde hon syrgas och det visade sig att hon var helt fullgången som jag misstänkte ifrån början..

• Sommartider

jingyang
    ingen upplevelse att rekomendera..hihihi

• Sommartider

Jag kommer ihåg en sak under min tredje förlossning som jag inte har skrivit så mycket om..
    Jag åkte in på kvällen och värkarna var ganska glesa..
    Framot natten sa barnmorskan till mig att jag gärna kunde få äta något  litet då detta skulle dra ut på tiden...hon frågade mig vad jag hälst önskade mig..Jag sa Bounty ( choklad och cocos godis )vill jag ha inget annat,
    Kan tillägga att jag var hög på lust gas..
    I vanliga fall gillar jag inte Bounty men nu dög inget bara det,
    Min pojkvän fick åka till macken och köpa..
    Jag åt upp ca 4  hela choklad kakor och njöt utav vart ända tugga..
    Idag kan jag inte änns känna lukten utav de godisent och jag vet inte varför jag bad att få äta det som smakar så illa nu..
    cirka 24 timmar senare föddes min lilla flicka så energin behövde jag i alla fall..

Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *