• millface

Ljuset har förstört mitt nya bord :-[

Grr - vad arg jag blir!

Jag köpte ett hallbord och en massa andra prylar i en affär för 2 veckor sen.
    Vi handlade för 6000:- och var i affären i flera timmar och fick hjälp av personalen med vad som passade att ha på bordet.

Nu när jag skulle damma så hade ljusen färgat av sig på bordet och förstört det!!! Två fula stora fettiga fläckar som inte går bort

Det lukt/prydnandsljus som INTE varit tända.Jag ringde affären men ägaren svarade i en snäsig ton att vem som helst borde fatta att man inte kan ha dom så. Jag sa att du borde det ju finnas en varningtext eller så skulle personalen ha sagt något när dom hjälpte mig välja ljusen.

Dessutom har dom ljusen stående på det sättet i affären!!!
    Även i senaste numret av "Allt i hemmet" står sådana ljus utan underlägg i en bokhylla!!!

Han menar att jag måste betala en ny bordsskiva men jag tycker att han har fel.

Synpunkter?

(

• Svar på tråden Ljuset har förstört mitt nya bord :-[
  • mialotta

Ta kontakt med konsumtionsverket eller om det är allmänna reklamationsnämden. Jag tror att ni kan få ersättning eftersom personalen i affären hjälpt er att ta fram ljusen till den nya möblen. De har ju inte upplyst om att de kan ge märken och då bör felet ligga på dem.

• ladyhawk

Eftersom personalen hjälpt er, så kanske ni kan få rätt. De har givit felaktiga råd.

• giz

hmmm men eftersom det inte stog ngt om att ljusen färgar osv på ljusen så är frågan om det inte är ljustillverkaren som blir ersättningsskyldig
    du kan ju prova iaf*S*

• Åsa

Jag tror att de flesta inte skulle ha ställt ljus direkt på ett bord, men eftersom de stod på det sättet i affärens skyltning borde du ha en god chans att kunna kräva kompensation=ny bordsskiva (knappast att häva köpet däremot, om inte bordsskivan är abnormt känslig). Att de hjälpte dig välja är kanske inte ensamt tillräckligt eftersom de kan säga att de tog för givet att du skulle ställa något under (om de inte sade något annat), men ihop med skyltningen tycker jag det verkar tillräckligt. Fotot i inredningstidningen däremot är ju inte affärens "fel".

Vore jag du skulle jag skynda mig dit och ta ett par bilder på skyltningen där ljusen står direkt på bordet så att den inte hinner försvinna. Om det inte funkar att tala med personalen så be att få tala med butiksansvarige. Har ni en konsumentombudsman i kommunen kan du prata med dem före kontakten med butiken eller om butiken inte vill kompensera. Sedan finns ju Allmänna reklamationsnämnden om du behöver gå vidare.

• Åsa

Giz, normalt sett är det försäljningsstället man pratar med. i det här fallet underlättar det att det (väl) är samma försäljningsställe för bord och ljus. Tillverkaren behöver man kontakta bara om försäljningsstället inte finns kvar, annars är det deras sak att vid behov kontakta tillverkaren.

• millface

Jag har varit i kontakt med Vellinge kommun men de har ingen rådgivare och kommer inte att ha på länge. Hon är sjukskriven.

Det är ett randigt doftljus från Sia i höstfärger.

Jag ringde till sia och dom sa att det inte skulle vara några problem med ljusen om de inte stod i extrem värme...Det gör det inte utan i en kall hall.

Jag läste på Ko´s hemsida och där står det bl a så här: "Säljarens skyldighet omfattar också ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj på grund av fel på varan. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."

Jag tycker det är fel på varan när det utan värme kladdar av sig på möbler och förstör...

• Trump

Jag skulle ga tillbaka till affaren med en kamera och ta kort pa de ljust som de stallt som skyltning i sin affar - pa sa satt har du bevis! Skynda dig!

• sambima

Om de inte går med på det så funkar det alltid att skriva dagens ris till lokaltidningen!

Jag tycker att du har rätt att få en ny skiva iom att personalen hjälpte dig och att de själv dekorerat så i sin skyltning. Ge dig inte utan var påstridig! Det är ju mkt pengar du spenderat i den affären, tänk om han varit service minded - då hade du varit en återkommande kund - klantigt av honom!

Bråka på!

• millface

Jag har varit i kontakt med Vellinge kommun men de har ingen rådgivare och kommer inte att ha på länge. Hon är sjukskriven.

Det är ett randigt doftljus från Sia i höstfärger.

Jag ringde till sia och dom sa att det inte skulle vara några problem med ljusen om de inte stod i extrem värme...Det gör det inte utan i en kall hall.

Jag läste på Ko´s hemsida och där står det bl a så här: "Säljarens skyldighet omfattar också ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj på grund av fel på varan. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."

Jag tycker det är fel på varan när det utan värme kladdar av sig på möbler och förstör...

• millface

Ops nu kom det två gånger...

• millface

Ja man kan ju tycka att han borde hjälpa till när vi handlat så mycket där.

Till mig sa han: ja du kan få köpa en skiva för 500 och när jag då sa att det vill jag inte sa han: ja jag hade ju inte blivit utfattig på 500kronor.

-Jamen köp den själv då!

Det som också gjorde mig arg var att han i spydig ton säger att: det fattar väl vem som helst att det inte går att ställa ljusen så.

Och att sen jämföra det med att vara använda motorsåg inomhus. Då smällde det till i mig av ilska!!!

Egentligen tycker inte jag heller att han ska stå för det utan SIA. Jag bad honom ta upp det med dom eftersom han är en återförsäljare åt Sia men det ville han inte...

Det är ju egentligen Sia som bör skicka med en liten skrift om att ljusen är kladdiga undertill och färgar av sig.

• sambima

Ja men nu är det ju så att hans affär dekorerat så och vill han vara lite service minded så får han ta å ersätta skivan åt dig och ta upp det med sia sen... mycket dålig stil av honom.

vad är det för affär?

• therre

kan du sätta upp en bild får vi se skadan?

• FancyFace

Vilken dålig sit av honom.
    Kunden har alltid rätt så enkelt är det.
    Tycker du ska ta kontakt med konsumtionsverket eller om det är allmänna reklamationsnämden.

• millface

Jag har tagit bilder som jag kan lägga upp imorgon så får ni titta.

Affären heter Charlotte trend och interiör.
    Den har alltid varit min favoritbutik innan och jag har alltid handlat en massa där men nu blir man ju less...

Hoppas att Sias kille tar det på månadg.

Svar på tråden Ljuset har förstört mitt nya bord :-[