• asaA

Studerande+endast bidrag?

Hej!

Jag var tvungen att både tagit lån + bidrag för att få ha kvar min SGI. Jag hade en STOR diskussion men Fk när jag väntade min dotter. Svaret jag fick då var att om jag som student enbart tog bidrag nollades min SGI!!! Nu verkar ju alla försäkringskassor döma lite olika så det bästa är väl att ringa till dem och kolla. Lycka till o hoppas för din skull att de inte säger samma sak till dig!!

• asaA

Hej igen!
    Jag hittade en rapport från Sveriges Studentföreningen (heter det stå?). Här står det likadant som min fk sa till mig, men jag hoppas att det inte är så för dig. Det är ju för j-ligt att tvinga på folk lån!!

"Problem för studenter:
    Kvalifikationsreglerna och kravet på att uppbära studiemedel ställer till problem för studenter med barn. En person som tidigare arbetat och tjänat ihop till en SGI kommer omedelbart att bli av med sin vilande SGI om studenten pluggar en enda vecka utan studiemedel från CSN. Den som inte tar studiemedel under hela studietiden står alltså utan skydd från och med första dagen utan studiemedel. Är det verkligen rimligt att på detta sätt ?tvinga? studenter att uppbära lån? De som försöker klara sig utan att ta lån (och därigenom sparar pengar åt både sig själva och staten) straffas genom en sänkt föräldrapenning om de skaffar barn."

Svar på tråden Studerande+endast bidrag?