Inlägg från: hoppisen |Visa alla inlägg
  • hoppisen

Studerande+endast bidrag?

Hej!

Undrar lite om FP. Jag studerar och är klar i jan-07. Beräknar att föda i dec (om allt går bra). Hur blir det min FP? Jag tog ett uppehåll och arbetade i mitten av min utbildning heltid i ett år. Sen fortsatte jag min utbildning. På sommrarna har jag arbetat. Jag har inte haft något uppehåll. Dvs börjat skolan dagen efter jag slutat arbetet, arbetat tills jag börjar skolan dagen efter osv. Vet att FP baserar på lönen, men har nu läst att man måste ha lån från Csn för det?! Stämmer detta? jag har endast tagit bidrag från Csn. Verkar inte riktigt klokt isf.

• Svar på tråden Studerande+endast bidrag?
  • hoppisen

tack för svaren!
    Jag kan bara inte förstå varför man måste ta lån. Tycker det är så skumt. Jag menar här har man försökt få det att gå runt med bara en lön + att man försöker jobba extra. Men skulle man dra på sig massa skulder då får man FP. Någon som vet om det finns nån inf på någon sida om detta?

• hoppisen

Hmmm.. Blev inte klokare av det.. Studielån/studibidrag kan ju uppfattas som att man måste ha både eller bara bidrag...

• hoppisen

Tack för era svar!

Det borde ju räcka att man har bidrag, annars borde man skriva studiemedel (vilket är studiebidrag+studielån).
    Titta man på den punkten där det står: "avbryter/minskar förvärvsarbete under den senare delen av graviditeten eller vårdar barn som är under ett år" då läser man ju det som att man avbryter eller minskar. Då då borde ju studielån/studiebidrag stå som studielån eller studiebidrag. Hmmm.... Få gå en svenskakurs för att förstå..

• hoppisen

Det är ju skandal att det ska vara beroende av vilken kommun man bor i! Det handlar ju om flera tiotusentals kr! Det måste ju finnas någon mer spec lag som klargör hur det ligger till. Huuu, nu vågar jag inte ringa min kommun o fråga heller...

Svar på tråden Studerande+endast bidrag?