• anja1661

äta gädda???

behöver snabbt svar! får man äta gädda från havet när man e gravid??

• Svar på tråden äta gädda???
  • listo

Kolla på www.slv.se, där finns kostråd för gravida. Om det inte står något alls om gädda så kan du anta att det är okej.

• dessan59

att äta någon enstaka gång är inga problem, lycka till med gäddan, o glöm inte pepparroten1./7 Desíree

• TheBlueRose

Det vore bra om den har varit fryst innan dän tillagas...

• anja1661

japp den har varit fryst. så det e ok alltså??

jodå pepparroten finns oxå men den avstår jag mer än frivilligt ifrån!!

• lata kocken Johanna

TS - gädda (ffa stor från smutsiga vatten - då menar jag inte färgen) kan innehålla miljögifter - men en enstaka gång gör ingen skillnad oavsett hur dåligt fiskevatten det var...

NEJ blue rose!

frysning har INGET med varken bakterier eller miljögifter att göra - de försvinner INTE vid frysning!!!

frysning krävs BARA för fisk som ska ätas RÅ eftersom den KAN innehålla parasiter (som dör vid tillagning och frysning)

• Mitsuko

insjö fisk ska man inte äta sa min bm. det vard et ända hon nämnde och osten

• lata kocken Johanna

det beror på vilken

och läs på slv.se - din BMs info SKA komma därifrån men bm är ofta usla på just kostråden

om hon bara sagt såpass lite om kosten så finns ju risken att hon inte uppdaterat sig sen hon utbildades!

• ringblomma

gädda är väl en insjöfisk och det tro jag ointe rekommenderas ofta ialla fall.

• anja1661

men hallå! nu har jag ju ätit gäddan...hur pass farligt e detta då? kommer jag få ett skadat eller sjukt barn nu bara för det? *orolig*

varför så många olika besked om gäddätning?

Svar på tråden äta gädda???