äta gädda???
behöver snabbt svar! får man äta gädda från havet när man e gravid??
behöver snabbt svar! får man äta gädda från havet när man e gravid??
denna gäddan e fiskad i havet...gör det nån skillnad?
japp det gör skillnad - det är bättre
men som sagt innan - en gång = ingen gång i det här fallet
Eftersom rekommendationerna ang miljögifter i fisk gäller under hela den fertila perioden - och INGEN håller koll på det innan ev graviditet
och lääääs själv!
det finns määäääängder med BRA relevant info på www.slv.se
lyssna INTE på tjejer härinne (inte ens mej) inte din BM inte dina vänner inte din svärmor etc etc
det är livsmedelsverkets råd som är normen!
varit fryst... oj herregud så tokigt det kan bli...
DocC
visst är det underligt med alla dessa tokiga missuppfattningar om mikrober...
varifrån kommer idén att bakterier skulle dö i frysen?
Lata kocken Johanna: Vill bara tillägga att vissa bakterier reduceras vid frysning, tex campylobacter. Läs på slv.se
Från slv.se: Campylobacter behöver en atmosfär med reducerat syreinnehåll samt en temperatur mellan +30ºC och +45ºC för att kunna växa. Under cirka 28ºC sker ingen nämnvärd tillväxt av bakterien. Den är känslig för uttorkning (frysning innebär torka för bakterier) och en betydande reduktion av antalet sker vid till exempel fryslagring. En hel del bakterier överlever emellertid. Undersökningar visar att de kan överleva lång tid i fryst kyckling samt i mjölk och vatten vid +4ºC. Alltså, under förvaringen av livsmedel dör många Campylobacter-bakterier och de som överlever har begränsade möjligheter att växa. Bakterien överlever inte vanlig matlagningstemperatur.
visst - de kan reduceras till viss del... (Tillräckligt mkt livsmedelsmikrobilogi har jag läst för att veta att det skiljer mellan olika sorter och så vidare)
men man kan inte döda alla (och ffa inte den som är fosterskadande - Listeria Monocytogenes)
och En liten bakterie räcker ju för att det ska bli flera vid rätt betingelser
Se bara på forskarna (tex DocC) som förvarar måååååååånga av sina bakterier nära absoluta nollpunkten
Jag ville bara visa att "idén" om att bakterier kan dö vid frysning inte är tagen ur luften, även om det inte gäller just fosterskadande bakterier.
lillasnövit: Fast campylobacter är inte fosterskadande, så det är egentligen inte relevant i det här fallet. Men tack för bra info i alla fall
lillasnövit: Vi skrev samtidigt
men kyckling som varit fryst till -18grader är ju inte 100% fri från camphylobacter heller...
(det fanns iallafall i över 50% av de prover av danska frysta kycklingar som vi testade...)
men hur farligt e detta för mitt barn i magen? är i vecka 18 nu och e jätteorolig att jag har skadat mitt barn eller att den blir sjuk eller tom dör!!
nån som vet???
Jag tror att man helt enkelt blandar ihop med eukaryota parasiter som dör vid frysning. Det finns ingen allmän regel vad gäller bakterier. Det finns tex sk termofiler som tolererar höga temperaturer (fast dom är inte farliga!).
Jag tyckte det blev så tokigt för när det gäller gädda är det ju miljögifter som är problemet, dom fryser man ju knappast bort
jag skulle undvika gädda nu, men min mamma levde tydligen på det när hon var gravid med mig. Det gick ju bra oroa dig inte för mycket.
Jag antog att man skulle undvika gädda på grund av att den kan innehålla så mycket tungmetaller (samma anledning till att man inte ska äta så mycket insjöfisk över huvud taget).
/L