• loves

Juristassistent??

är det ngn här som arbetar som juristassistent?

vad gör man?
    Hur ser lönen ut? bra eller dålig?

• Svar på tråden Juristassistent??
  • Aaliyah

Menar du biträdande jurist? Eller sekreterare på advokatbyrå typ?
    Eller notarie på domstol?

• loves

ja du...utbildningen heter jursitassistent paralegal...
    så inte vet jag haha...har ingen aning om skillnaderna..

• Aaliyah

Jaha, jag hade ingen aning om att det fanns i Sverige. Alltid lär man sig något.

• loves

känner du till yrket? lön osv??

• LindizJ

är det den dära nya utbildningen de pratade på skulle kunna komma att behövas?

annars finns det en utbildning som heter rättsvetenskap där man läser ett helt program, man väljer om man vill gå tre eler fyra år och får då antingen magister eller kandidatexamen, jag har gått det programmet på universitetet i Luleå och jag tycker det var en jättebra utbildning. finns i Örebro också med internationell inriktning, känner inte till om det finns på fler ställen.
    Är dock arbetslös nu men det är svårt för jurister över lag att få jobb.
    Kanske är värt att kolla upp om du är intresserad av juridik!

• loves

tackar för svar....

ja , men de är ju tråkigt att höra att de är ont om jobb

• Kaosspassageraren

loves: Var finns utbildningen någonstans?

Jag är jurist, arbetar fn som bolagsjurist men var tidigare på advokatbyrå. Jag tycker det alltid pratades om behovet av paralegals, men de sekreterare som visade framfötterna och ville komma in på området tyckte inte att de fick göra särskilt spännande eller kvalificerade grejer. Så var det alltså på den byrån jag var, vilket var en stor affärsjuridisk byrå i Sthlm.

• loves

var gör en paralegal då? hmm...jag är dålig på detta så du måste förklara lite

utbildningen finns i Göteborg. Ky utbildning

• Kaosspassageraren