• loves

Juristassistent??

är det ngn här som arbetar som juristassistent?

vad gör man?
    Hur ser lönen ut? bra eller dålig?

• Svar på tråden Juristassistent??
  • Aaliyah

Menar du biträdande jurist? Eller sekreterare på advokatbyrå typ?
    Eller notarie på domstol?

• loves

ja du...utbildningen heter jursitassistent paralegal...
    så inte vet jag haha...har ingen aning om skillnaderna..

• Aaliyah

Jaha, jag hade ingen aning om att det fanns i Sverige. Alltid lär man sig något.

• loves

känner du till yrket? lön osv??

• LindizJ

är det den dära nya utbildningen de pratade på skulle kunna komma att behövas?

annars finns det en utbildning som heter rättsvetenskap där man läser ett helt program, man väljer om man vill gå tre eler fyra år och får då antingen magister eller kandidatexamen, jag har gått det programmet på universitetet i Luleå och jag tycker det var en jättebra utbildning. finns i Örebro också med internationell inriktning, känner inte till om det finns på fler ställen.
    Är dock arbetslös nu men det är svårt för jurister över lag att få jobb.
    Kanske är värt att kolla upp om du är intresserad av juridik!

• loves

tackar för svar....

ja , men de är ju tråkigt att höra att de är ont om jobb

• Kaosspassageraren

loves: Var finns utbildningen någonstans?

Jag är jurist, arbetar fn som bolagsjurist men var tidigare på advokatbyrå. Jag tycker det alltid pratades om behovet av paralegals, men de sekreterare som visade framfötterna och ville komma in på området tyckte inte att de fick göra särskilt spännande eller kvalificerade grejer. Så var det alltså på den byrån jag var, vilket var en stor affärsjuridisk byrå i Sthlm.

• loves

var gör en paralegal då? hmm...jag är dålig på detta så du måste förklara lite

utbildningen finns i Göteborg. Ky utbildning

• Kaosspassageraren

Tjaaa, jag måste säga att det var extremt luddigt, men tanken var att de skulle göra saker som var mer kvalificerade än klassiska sekreteraruppgifter (såsom att skriva brev, kopiera filer, sätta samman akter, arkivera), men där en jurist skulle vara för dyr.

Tex bilda bolag och göra annan bolagsformalia (nya styrelsemedlemmar, bolagsordningsändringar etc), skriva mer standardiserade handlingar i konkursmål, domännamnsregistreringar, ja, ofta registreringar och sådana grejer som kan kräva kunskaper men inte en regelrätt juristutbildning.

Men som sagt, då i början av 2000-talet var det ingen vidare styr på det.

Jag tycker du ska ringa kursansvarig om det finns en sådan och höra dig för! Säg att du tycker det verkar intressant att arbeta inom juristsektorn, men kanske inte som jurist och låt dem förklara för dig! Det startas ju en massa utbildningar och jag är inte helt säker på att det alltid finns avsättning för studenterna i praktiken.

Vad betyder ky utbildning?

• loves

okej...men de verkar typ vara sånt som jag vill göra.
    ky utbildning innebär Kvalificerad yrkesutbildning. Jag har gått en sådan innan. De betyder att man har längre praktik perioder i utbidlningen så att man lär sej i praktiken också.
    De är väldigt bra...och många högskoleutbildade blir i dag nobbade just pga att arbetsgivaren vill ha ngn med praktisk erfarenhet av arbetet också. (hörde senast i helgen om en kompis som bivit de)

men japp, jag ska nog ringa utbildning samorndaren...

tack tack

• Kaosspassageraren

Det är asbra med praktik under utbildning! Det ger den som utbildar sig en möjlighet att känna på om det känns rätt innan man har lagt X tid på det.

Som du säger, ofta kan man falla på bristen på arbetslivserfarenhet om man har en helt teoretisk utbildning. Ej att förglömma är också möjligheten att få kontakter med arbetsplatser, som kan bli ens framtida arbetsgivare!

Ring och hör som sagt, berätta gärna här vad de svarar!

• Kaosspassageraren

loves: En sökning på google gav följande, där Poolia Juridik söker juristassistent/paralegal till företag. Det låter väl rätt kul?

Arbetsuppgifter
    Personen ska administrera, handlägga och utföra sekreteraruppgifter självständigt till chefsjuristen t.ex. enklare avtal och rättsutredningar. Du ska vara utåtriktad, noggrann och flexibel och självklart behärska engelska i tal och skrift då det är koncernspråket.

• Lalla 08

Jag jobbar också som jurist och har jobbat både privat och statligt. Jag tror nog att det finns ett behov av personer med den utbildning du beskriver. Problemet som jag ser är att det inte finns några paraleagals i arbetslivet nu (så vitt jag vet). Det betyder att du och dina kursare skulle få "gå i täten" och verkligen förklara för arbetsgivare vad ni kan och varför ni behövs.

Det är ett bra råd att ringa och prata med skolan men tänk på att skolan också har ett intresse att "locka" elever. Mitt råd är därför att redan nu försöka prata med tex advokatbyråer och myndigheter på den ort du vill jobba och höra hur de ser på framtida rekrytering.

När det gäller lön så kan jag bara säga att tex privatanställda advokatsekreterare (Stockholm) ofta tjänar relativt bra och att om man är beredd att ta på sig nya uppgifter ofta får lön för mödan.

Lycka till!

• Cuthalion

Har Du ngn länk? Blev nyfiken

• loves

har tyvärr ingen länk....

men prova www.studium.goteborg.se

och sök dej fram.

tack alla för erat engagemang. De verkar spännande. utbildningen är planerad till 2007-tror inte att den finns ännu!? men har inte kollat så noga...

Svar på tråden Juristassistent??