• Anonym (skattis)

jobba utomlands- var betala skatt???

Hej,

någon som vet hur det går till när man har eget företag
    och jobbar utomlands...

alltså min man har ett eget företag och jobbar ibland i andra EU länder, ska han då betala skatt i de länderna eller i sverige???

och ibland får han bara betalt med en check lixom, ska han då bara sätta in den på sitt konto och redovisa det i sverige...? Eller i det andra landet?

SNÄLLA HJÄLP! Så orolig över detta!!!

• Svar på tråden jobba utomlands- var betala skatt???
  • Anonym (skattis)

nägon?
    hjälp?

• Master J

Hejsan. Skatt ska man betala i det EU-land där man har huvuddelen av sin inkomst. Ex: inkomst Sverige 200000,oo Inkomst England 210000,oo ger att man betalar skatt för allt i England.

• Anonym (skattis)

Åh tack för ditt svar!

Nu frilansar ju min man med eget företag...

Tror att han tjänar det mesta här i sverige! Han jobbar bara utomlands någon helg typ ibland...
    har du egen erfarenhet?

• Anonym (skattis)

Någon annan som är bra på sånt här, snälla?

• Noctem

Om han bara jobbar utomlands någon helg ibland och det är på egen firma tar han ut sin lön från sin firma här i sverige vilket gör att han taxeras här och betalar all sin skatt här. I alla fall om jag har förstått allt rätt..

• Bo Peep

Men herregud, ring Skatteverket och fråga!!

• Master J

Trist du får nog be din gubbe att utlandsjobba mer... Är sedan 10 år skriven i UK, bland annat pga skatter.

• Master J

Sorry återkommer... Jobbar han enbart några helger eller liknande blir ju inkomsten i sverige den större delen. Med andra ord skatt i Sverige. EU länderna kom överens om detta system vilket för en del kan ge enorma fördelar, men samtidgt bli till nackdel för tex en engelsman som jobbar i sverige mer än 50%. Istället för att betala 23% skatt åker han på dryga 35%

Svar på tråden jobba utomlands- var betala skatt???