• Pigge2

Vad ej äta när man ammar

Nu börjar BF närma sig och jag tänker mer och mer på efter förlossningen. Jag kan inte hitta tillräckslig info om vad man ska undvika att äta när man ammar. På SLV står det att man främst ska låta bli fisk ur miljögiftsynpunkt.
    Men jag har att man inte ska äta vissa frukter som mango, apelsiner jordgubbar för det får bebben ont i magen. Stämmer det? Någon som har barn sen tidigare som vet vad som gäller? Får man hjälp med sådant på BB? Jag äter nämligen massor med frukt.

• Svar på tråden Vad ej äta när man ammar
  • miafelix

man ska undvika sama saker som under graviditeteten, men sen kan amna märka att bebis blir konstig magen när man ätit lök,choklad ,mm det märker man av...kommer ej i håh om man fick nån lista på sånt bebis kan reagera på men annars är det ju bara prata med bvc som man kontaktar när man kommer hem

ja då var man övertiden da Bf+5
  • Coursell

Min mamma hävdar att man inte får äta jordgubbar för då får bebisen magknip. Själv äter jag som jag alltid har gjort, även under graviditeten. Äter inte nåt speciellt som man skall undvika.

• LillAnki

Mmm, försök att skippa jordgubbar, min pojke fick jätte magknip av det, nästan som kolik.

• morre

Jag har en syster med en son på 2 månader som har känslig mage. Om det är nåt som hon gärna vill äta men som han kan få dålig mage av så äter hon det direkt efter amningen. Då hinner det mesta gå "igenom systemet" innan mjölken rinner till inför nästa amning.
    Vindruvor är tydligen starkt o gasbildande för bebismagar t.ex.
    Fråga på bvc.

• Strutis

Man ska vara försiktig med allt som är gasbildande, tex. kål, lök, ärtsoppa mm. Jordgubbar kan även framkalla allergi har jag hört, jordnötter oxå.
    Sen kan barnen vara känsliga mot komjölks produkter, vilket betyder att man får utesluta allt som det är mjölk i, ost, smör mmmm.
    Man får prova sig fram, vissa barn har känsliga magar, andra inte.
    Man får mycket info ifrån BVC, där får man även lära sig magmassage, som är helt kanon ifall barnet har magknip och inte kan bajsa!!!
    Det flyter på tillslut, man får in snitsen på det mesta:)

Lycka till
    //K

• Tingilya

Man får vara försiktig, men prova ! Annars får du ju inte reda på det .-)
    När jag ammade så testade jag små portioner av allt, jordgubbar,skaldjur,lök,nötter och han visade inga tecken på att inte tåla det. Så då va det ju bara till å äta på

• Pallas

Det är fritt fram för ALLT UTOM samma fisk som man av miljögiftsskäl också ska undvika under graviditet.

Sätt dig inte på någon asketdiet pga oro för magknip utan testa dig fram, mina har tex inte reagerat p ånågonting jag ätit så jag har ätit som vanligt.

• Jordgubbssaft

Har hört att man ska äta allt med måtta då man ammar, tror säkert man kan äta jordgubbar men kanske inte i mängder. Har hört att man ska vara väldigt sparsam med mjölkprodukter och blir barnet dålig i magen så utesluter man först kaffe, sedan mjölkprodukter.

• zarah27

Hur är det med dessa underbara mögelostar då som jag lääängtar efter att få äta? (gravid i 34:e veckan) Får man äta dessa när man ammar?

• Busymommy

Jag drack massa apelsinjuice när jag låg på BB, tänkte att det var nyttigt o bra. Men Emil fick jätte lös frätande bajs och blev så röd i rumpan. Då frågade jag bm vad jag skulle undvika det var juice, kaffe, mjölk, väldigt stark mat. Sen tror jag det är olika hur bebisarna reagerar...
    Jordgubbar kunde jag äta när jag ammade, Emil visade inga symtom på det.

• Pallas

zarah: Ja, det får man. Mitt tips är att göra pastasås på mögelost, det är ok att äta den när man är gravid om man hettat upp den så den bubblar.

• Öland2barnsmor

En del barn tål inte att mammor dricker mjölk isåfall finns det goda alt SOLHAVRE (ICA) sojamjölk ..
    Barnet blir skrikigt..

• M26

Det här med att äta "det onyttiga" efter amningen för att mjölken inte hunnit bildas då: det stämmer inte.
    Det är, konstigt nog kanske, tvärtom. Mjölken börjar bildas på nytt redan när du ammar. Däremot strax innan du ammar är mjölken redan bildad och den påverkas inte av det du äter då. Jag avråder dock från att experimentera med sånt. Vet att vissa gör det för att kunna dricka vin.

Svar på tråden Vad ej äta när man ammar