• Felic

Känns som en klump i halsen, biverkning av järnet?

Hej! Får ibland en känsla av att ha en klump i nedre delen av halsen, känns jätte obehagligt. Får för mig att detta blir värre då jag tar mit järn? Någon som vet?

• Svar på tråden Känns som en klump i halsen, biverkning av järnet?
  • lupus

Jag har en klumpkänsla i halsen som beror på en whiplash skada. Man kan även ha en klumpkänsla i halsen om man har fel på sköldkörteln. Men dessa symptomen är nog i så fall kroniska. Du säger ju att du bara känner av det ibland så det är säkert något annat. Ring sjukvårdsupplysningen så kan de kanske hjälpa dig. Det är säkert ingen fara men jag vet att det är obehagligt. Lycka till!

• bigbelly

typ helt vanlig halsbränna
    det förvärras ju av järntabletterna...
    prova Gaviscon, den flytande sorten...
    borsta tänderna innan du tar den och ta ett par munnar vatten direkt efter så slipper du spy av krita smaken...

• MMK

Åh stackars dig! Hade själv så i några dagar, det är verkligen obehagligt och jobbigt. För mig gick det över av sig självt.
    Är det det som är halsbränna?

• Jennaz

Klumpkänsla i halsen kan också bero på oro... Det är psykologiskt relaterat!

• Felic

Hej!

Psykologiskt är det inte, ej heller vad jag förstår halsbränna. Nu är det bättre men det är somom det sitter en jordgubbe i nedre delen av halsen. Tack för era svar, någon annan som vet mer? Eller har haft samma sak?

• Niquilota

Jag har haft en klump i halsen vid några tillfällen i livet. Det är fruktansvärt otäckt, men jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt det. Första gången åkte jag in akut för jag kunde inte få luft men de kunde inte se någonting.

Hur vet du att det inte är psykologiskt?? Det kan man ju rimligen inte veta, eller hur? Jag funderade mycket på om det kunde vara allergiskt eller ha med något annat att göra, men kunde inte komma på någon rimlig anledning. Efter ett tag gick det bara över. Har sedan dess haft det två gånger utan förklarliga skäl och det har gått över, men varit fruktansvärt obehagligt.

I höstas fick jag det igen och det visade sig att det hängde ihop med att vi slipade väggarna i huset. När jag började använda andningsmask så avtog det. Min fundering nu är om det är så att mina slemhinnor är väldigt känsliga i vissa situationer (om det så är oro eller yttre påverkan). Kan du se över din miljö och kanske hitta något som stör? Alla slemhinnor blir ju förändrade under en graviditet, själv har jag haft svårt att andas (bortsett från trycket från bebisen) under en lång tid av graviditeten. Kanske reagerar du på något som du inte brukar reagera på.

Långt svar och ingen vidare klarhet ... Har också hört att det kan vara något med sköldkörteln, kolla det med doktorn. Kolla också att du inte har något som sitter i halsen och blockerar. Fundera på om det kan vara någon typ av stress som sätter sig i din kropp. Slutligen, tror inte att det har med järntabletterna att göra.

Hoppas du hittar några svar!!

ANnika, v 38

• Fruktis

Jag får alltid en klumpkänsla i halsen innan jag ska bli förkyld. Som om man vill försöka svälja bort den hela tiden men det går inte.... Du är inte påväg att bli sjuk?...

• Felic

Tack för era svar! Klumpkänslan är borta, den har kommit vid några enstaka gånger speciellt då jag åt starkar järn tabl, därav orskaen till att jag tror det är järnet som är boven. Klart att jag inte kan veta om det är psykiskt, men jag mår väldigt bra och kan inte tänka mig att så är fallet. Har också funderat på någon form av allergi eller att slemhinnorna blir påverkade på detta sätt vid graviditeten. Just nu är allt dock ok men skall ändå fråga på mvc i veckan. Kram för era svar.

Svar på tråden Känns som en klump i halsen, biverkning av järnet?