• Flippen

Hur får jag valpen rumsren?

Vi har en Schnuazer-valp som nu är 10 veckor. Vi har haft henne i 1,5 vecka. Någon sa att man får hunden rumsren på 2 veckor om man jobbar bra, men det känns inte ens som vi är i rätt riktning. Så jag behöver lite hjälp...

Så här går det till nu:
    Vi tar ut valpen och hon leker mest. Jag upprepar kissa, kissa, kissa... Vi kan gå ute i 20-30 minuter och ibland kissar hon och då berömmer jag jättemycket, men oftast kissar hon inte alls.... förrän vi kommer in!
    I början sa jag ingenting när hon gjorde inne (för det ska man ju inte), men har nu börjat säga "NEJ" så fort hon sätter sig, så hon vet att hon gör fel, och så bär jag ut henne direkt.
    Men så fort vi kommer ut igen så leker hon bara, inte kissar. Vi kan vara ute 20 minuter till och hon kissar ändå direkt när hon kommer in.

Nu vet jag inte vad jag ska göra för att få henne att kissa ute.
    Någon som kan ge mig lite tips?

• Svar på tråden Hur får jag valpen rumsren?
  • Birgitta2

Vi tog alltid ut vår valp (när vi hade en) direkt efter sömn, lek och mat. Och så lite däremellan. Dessutom minst en gång på natten runt 03.00 - 04.00. I storleksordningen blev det nog 10 ggr per dygn första veckorna. De äter ju 3-4 ggr under dagtid och så vatten dygnet runt. Det tog nog 2-3 veckor. Men vi var verkligen flitiga och ägnade honom all tid vi hade. Vi hade alltid alltid koll på honom och var ute oftare än inne.

• Laverna

Du ska inte säga något när valpen kissar inne. Då kan hon tro att hon gör fel som kissar överhuvudtaget. Var beredd att gå ut efter bus, efter mat och efter sömn (dvs. jämt ) och beröm ordentligt när hon kissar eller bajsar. Kan också hjälpa att du sätter henne på samma ställe ute varje gång när hon ska kissa, så kopplar hon samman platsen med kissande.

Hon tycker säkert att det är så spännande att vara ute att hon inte tycker sig ha tid att kissa då, så om du bara håller dig på ett ställe blir det ju mindre spoännande efter ett tag. Sen ska ju inte så små valpar gå på promenader, eftersom de itne är i behov av motionen ännu, så det räcker nog at hålla sig inom ett begränsat område för den sakens skull också.

Sen är det bara att nöta på, men kom ihåg att hunden inte _kan_ hålla sig förrän den är typ 5-6 månader (om jag kommer ihåg rätt).

Lycka till!

• Wolfhound

Går du långt med henne under den 20-30 minuter långa promenaden? Ändra det isåfall till att bara gå en liten bit, och stanna där. Så känner hon sig trygg. Att hon kissar inomhus beror på att hon är trygg där. Det ska inte vara något som stör.
    Tjata inte på henne att hon ska kissa. Hon förstår ändå inte vad du säger.
    Det är bra att du berömmer när hon gör något ute.
    Inomhus ska du inte säga något alls utan bara lyfta upp henne och bära ut henne och berömma henne och ge henne en godbit.
    Det brukar fungera.
    Det finns säkert andra sätt, men detta har jag använt mig av./Lycka till.

• lena ekman

Ta ut henne efter mat, sov och lek. Beröm henne då hon kissar ute. Stå still när ni är ute. Var passiv!
    Ta in henne så fort hon är klar. All lek ska ske inne den här tiden.
    När det händer inne, nonchalera det, torka upp kisset och var glad över att du har en liten valp.
    Det finns inga snabba genvägar, det kan ta lite tid men det är värt.

• Akinna

när den väl kissar så ta upp den när den gör det för då slutar den och gå ut med en gång .. sätt ner den och ta god tid på er och beröm mycket när mina vovvar var valpar gick jag inte på promenad när dom var 8 veckor dom fick vara på tomten en säker plats för den lille att kissa på sen gick jag suksetivt framåt .. lycka till

• Akinna

lena ekman skrev bry dig inte om hunden när den kissat skit i det och låtsas som du inte ser det .. så får du bra resultat

• Twins 2

Hej! många säger att du ska ta ut valpen efter mat sömn lek plus lite emellan det är riktigt att göra så. När valpen kissar inne säg nej med en lite mild ton sen bär du lugnt ut den. Är den däremot på väg att kissa inne så ta bara lugnt ut den, är du för snabb att lyfta upp valpen då så blir den förskäkt och kommer inte att kissa alls. Så klart ska du berömma den när den kissar ute. Sen när du upprepar kissa kissa kissa tror valpen säkert det betyder lek för det är ju det den gör när du är ute säger du.Så jag tror du kan vänta med att säga kissa tills den gör det.
    Ps jag har varit i kontakt med många valpar efter som vi har haft uppfödning sen jag föddes ;) Lycka till.

• frulan

Du har fått superduperbra tips här och jag vill bara tillägga en sak...

En valp kan inte (fysiologiskt) hålla sig när den är nödig förrän den är runt ett halvår.
    Kommer det så kommer det

• Amazona

Bort med tidningar ect. Ut ofta!

• Hugofelicia

Svårt det där med kiss och bajs.
    Då vi köpte våran hund så hade min sambo inte någon större erfarenhet av hundar. Han hade bara hört av sin far som går hemma och av våra grannar(sjukpensionärer) att det tog bara 2mån för dem. Inte konstigt då dom hade all tid till hunden och var ute 1000 gånger i timmen.
    Då vi skaffade hund hade vi en 6mån bebis och gubben jobbade så jag var ensam hemma. Men han var rumsren vid ca 6-7måm. För vissa går det fortate än andra som det kan ta upp till 2år för om man har otur.
    Gubben min höll på å bli tokig för hunden jorde som din att han kissade inne då vi varit ute i gräset länge.
    kämpa på

• Flippen

Tack för alla bra tips!
    För er som undrade så går jag inga promenader alls med hunden. Vi går bara ut i trädgården på samma ställe varje gång.

Hugofelicia:
    Visst är det svårt det där. Vi har också en flicka på 9 månader så jag är ju också hemma för tillfället. Och som du säger, man har ju faktiskt inte tid att gå ut 1000 gånger i timmen.

• frulan

Valpen skulle garanterat bli alldeles för stressad om du gick ut med den 1000 ggr i timmen

Svar på tråden Hur får jag valpen rumsren?