• Tate

Hur vet man om en byggoffert är rimlig?

Ska bygga till och renovera delar av huset, och har nu fått en offert som var bra mycket högre än vi väntade oss. Så jag ringde runt till några andra byggfirmor för att se om de kunde komma och lämna en offert, men alla hade så löjligt mycket att göra att de typ inte kunde komma förrän till vintern...

Så hur vet jag att den första och enda offerten är rimlig när jag inte har något att jämföra med? Jag har ju ingen aning om vad byggmaterial kostar och hur pass lång tid det bör ta att göra vissa saker. Finns det alls någon konsumentrådgivning för sådant här?

• Svar på tråden Hur vet man om en byggoffert är rimlig?
  • Alcarinque

Har tyvärr inget bra svar ang. konsumentrådgivningen, men min sambo är snickare. Ibland när jag kikar på de offerter han lämnar är det så jag storknar... Det som drar iväg är ju oftast arbetstiden, beroende på hur lång tid de har beräknat. 300:-/timmen plus moms blir ju en hel del på några veckor! Det är helt enkelt snuskigt dyrt att anlita byggfolk har jag insett! Sen bero det ju lite på vad för material dom/ni väljer att använda. Finns ju både billigare och dyrare sorter.

• Ida 3

MAn brukar säga att det kostar mellan 20-25000:-/kvm och då ska det vara helt klart. Så det du räknar på är hur många kvm du skall bygga och dela det sedan med summan du fått. Så kan du se om det är rimligt. Lycka till vet att det är svårt att få rätt priser.

• Tate

Ida - Oj, 20 00- 25 000 per kvm? Jag läste i någon villatidning att runt 10 000 per kvm är rimligt för vanlig utbyggnad, dvs inget våtutrymme. Var har du fått tag i dina uppgifter?

• JsN

Tate, eftersom ingen annan firma är beredd att räkna på ditt jobb så är det säljarens marknad, det finns ju ingen konkurrens. Det är mycket möjligt att ni får ett annat pris om ni kan vänta ett tag. Känner ni (till) någon som har byggt ut som ni kan prata med och få lite känsla för hur ert pris ligger i jämförelse? Har ni fått referenser från byggfirman?

*hälsosamt lat*
  • Muckarn

Tate bästa rådet kolla med åtminstone ett par 3 firmor, och 10000 kvm är endast snickeri inget el,vatten mm, special jobb med hantverkare är minimum 600/tim om du inte hittar nån som har avtal med total arbetet ( nyckelklart) ungefär =)
    så kolla med fler firmor och säg att de ska helst gå under den offert du redan har =)
    Det är alltid förhandlingsbart ;)

• Ida 3

Det fick vi reda på när vi skulle bygga ut våra 63 kvm jag tyckte också att det lät mycket men börjar man räknar vad färg spackel brädor fönster osv kostar så är man snabbt uppe i dem summorna vi hade in offerter från 4 olika byggfirmor och de hade ungefär samma prisklass.

• Tate

JsN - vi fick tag i byggfirman genom bekanta som använt sig av dem när de byggde ut, men det är svårt att jämföra eftersom de gjorde en del själva, och vi måste göra andra saker samtidigt, såsom dränering. Kanske kan man be byggfirman att specifiera tydligare vad som kostar vad, så att det blir lättare att jämföra? Är bara rädd att det ska ta fyra veckor till för dem att göra det...

Vänta vill vi ju tyvärr inte göra eftersom vårt andra barn är beräknat till september, och vi behöver verkligen det extra utrymmet...

• Ida 3

Med i summan är även el och rör och telefon osv

• Tate

Muckarn - Tyvärr är det ju svårt att hitta firmor som har tid...Jag har dessutom jättedåliga erfarenheter av en del av byggfirmorna här...

Hm, el drar vi själva, men vattenburen golvvärme och golvläggning är inräknat, fast inte inkopplingen av den(?). Tapetsering och målning sköter vi också själva.

Finns det någon beräkning på vad isolering och dränering av källare kostar?

• Ida 3

Ett litet tips är att ringa runt till olika firmor tex vvs och el och snickeri ev murare och be dem lämna offerter på vad deras jobb med material kostar. Vi hade den turen att min man är rörläggare så han gjorde allt sånt själv men till det andra hade vi hantverkare till.Du kan ju även ringa firmor lite längre bort än just i den orten du bor i.

• Grannen

Vi ska förmodligen bygga ut. En toalett, ett sovrum och ett grovkök. Allt skulle gå på runt 400.000. Då ingår allt.

• Grannen

Då ska vi se. Cirka 25 kvadrat blir det totalt.
    Tänk på:
    arkitektkostnad
    Bygglov
    Pantbrev (om ni lånar)

Allt kostar så himlans mycket!!!

• SVejsan

Kolla också upp några lite längre bort ifrån...
    I alla fall i södra delarna av Sverige så kan ju alternativet vara att ta in utländsk arbetskraft via en svensk firma (som tar ansvaret). Polsk, Estländsk osv. De är oftast väldigt nogranna och villiga att resa över landet. Tänk dock på (oavsett om det är svenska eller utländska byggarbetare) att ta in referenser!!!

Varför har inte den firman du kontaktat mycket jobb??

• Tate

De har också mycket jobb, men jag kontaktade dem för ett bra tag sedan, det har bara tagit lång tid för dem att fixa en offert. Och de kan inte heller göra det förrän i augusti...

Nåja, nu har jag hittat en annan kille som kan klämma in det innan spetember. Får se vilket pris han kommer med...

Det är ju inget avancerat arbete, elen fixar vi ju själva, och vatten, tele och andra saker blir det ju inte, förutom själva golvvärmen. Och den skulle de inte ens koppla in!

Pantbrev och bygglovskostnad är jag (tyvärr) också medveten om, men tack för tipset ändå!

Svar på tråden Hur vet man om en byggoffert är rimlig?