• lycra

Arvsanlag - ögonfärg & hårfärg?

Jag har en liten fråga.. jag har melerade ögon & min sambo blåa. Min mamma o morfar har också melerade medans min mormor, kusin & moster har bruna. De flesta på min sambos sida har blåa. Har vi då chans att få ett barn med antingen melerade, blåa eller bruna ögon?

Hur är det med hårfärg? Går det också tillbaka i generationer? Jag är brunett & sambon blond. Alla i min släkt är brunetter & de flesta i sambons släkt blondiner. Någon mer än jag som tycker detta är intressant & som kanske t.o.m. har svar på mina frågor? Har försökt läsa på internet men de förklarar aldrig rent ut om det är möjligt ;)

• Svar på tråden Arvsanlag - ögonfärg & hårfärg?
  • Fru Karlsson

har ingen aning om hur det ligger till med detta, men skriver ändå för jag är lika nyfiken som du! :)

mao.... *puff puff*

• Poena

Kan förklara med ett litet exempel. Vilken hårfärg och ögonfärg man får beror på föräldrarnas färger och de gener som styr dessa. En gen kan antingen vara dominant eller recesiv. Man har alltid två anlag för varje hår- /ögonfärg, det ena från mamman och det andra från pappan. Om en gen är dominant så "kör den över" den icke-dominanta

Exempel
    Ögonfärg; blå eller brun. Blå ögon kommer från recesiva gener, då måste båda anlagen du får vara blåa. Bruna ögon är dominanta, även om du får ett brunt och ett blått anlag får du bruna ögon.

Mamman har blå ögon med generna bb
    Pappan har bruna ögon med generna Bb (stort B = brun gen, litet b, blå gen)
    Barnet får en gen från varje förälder vilket gör att följande kombinationer är möjliga: Bb, bb, Bb och bb. Vilken det blir beror på vilken spermie som befruktar vilket ägg! Så barnet kan alltså få antingen blå eller bruna i detta fallet!

• Nettan T

Om min mormor var rödhårig men ingen annan i släkten är det, kan då min dotter bli det. Alltså ärva det från sin gammelmormor???

• desi

mina föräldrar har båda bruna ögon..o jag blå-gröna.. hmm hur går dett till .. jo jag har fått min mormors.. någon annans kan d inte va.. för resten har bruna

• Poena

Det där med rött hår, jag vet inte säkert, men jag antar att anlaget för rött hår är recesivt eftersom så få har denna hårfärg. Det är fullt möjligt att du (Nettan T) har ärvt din gammelmormors anlag för det röda håret och samtidigt haft anlag för t ex brunt hår - vilket dominerar över det röda = du får brunt hår. Din dotter ärver också ditt röda anlag + ett rött anlag sin pappa, vilket också följt med i generationer kanske trots att inte han haft rött hår, då får er dotter rött hår!

• Åsa

Lycra, i arvssammanhang finns det inget som heter melerade utan du får bestämma om det är brun(-melerande) eller blå(-melerade) ögonfärg du har.

Från din sambos sida ärver barnet ett blått anlag. Minst ett av dess två ögonfärgsanlag blir alltså blått.
    Om din färg är blå (-melerad) blir barnet blåögt.
    Om din färg är brun (-melerad) och du inte har några blåa anlag blir det brunögt (med ett dolt blått anlag).
    Om din färg är brun (-melerad) och du har ett dolt blått anlag är det 50/50% att barnet blir blå- eller brunögt.

Om man är brunögd och har en blåögd förälder vet man att man har ett dolt blått anlag. Om båda föräldrarna och deras helsyskon är brunögda vet man inte. Då har man antingen två bruna anlag eller ett brunt och ett dolt blått anlag sedan tidigare generationer.
    Bruna anlag kan däremot inte ligga "dolda", har man bruna anlag blir man brunögd.

• lycra

jag har blå melerade :) Så vår bebis kan inte få bruna fast mormor, kusin & moster har det?

• Åsa

Nej, i princip inte. För att två blåögda ska få ett brunögt barn krävs det att det sker en mutation av ögonfärgen (inget arv från någon släkting alltså). Det förekommer men är ovanligt.

• lycra

men hårfärgen, styrs den på samma sätt? vilken är den dominanta där? hela vår släkt är brunhårig o sambons blond

• Ulle73

Jag är rödhårig och det verkar som om min lilla också funderar på att bli det...

Svar på tråden Arvsanlag - ögonfärg & hårfärg?