Vi har en MacPac bärstol och är supernöjda med den. Har använt den mycket sen sonen var ca 8 månader. Han sitter väldigt bra i den och somnar ofta. Den är superskön att bära - även låååånga sträckor. Jag och sambon kan bägge använda den trots stor skillnad i längd tack vare ett väldigt bra ryggjusteringssystem. Bärsystemet på MacPac'en är jämförbart med en bättre ryggsäck, dvs du kan, om du är van ryggsäcksbärare, gå flera timmar om dagen med den.
Vi är lite prylgalna i vår familj så vi har även en Sutemi-sele (en sån ergonomisk bärsele för större barn som några i tråden tipsat dig om). Den är oxå bra, men fyller andra syften för oss. Vi har främst använt den på resor då den ska kunna ta minimal med plats i en annan väska samt för tex shopping- och cityturer. Jag tycker inte sonen sitter riktigt lika bra i den och den är avlastar definitivt inte lika bra som MacPac'en. Dessutom saknar den all form för packutrymme (ok, det finns en liten ficka fram, för typ en blöja...). I MacPac'en packar jag lätt matsäck för hela familjen + mängder med extrakläder. Tror packvolymen är ca 35l!
Vi köpte vår bärstol på nätet, på www.kiwi-kid.com. MYCKET billigare än i Sverige, även när frakten är inkluderad. Vill du känna på den så finns den på bla Addnature och Playground i Stockholm. Det finns soltak, regnskydd, sovstöd etc att köpa till. Tyvärr är stolen rätt dyr... Men värd det! Har även provat Haglöfs. Gillar den INTE! Bärsystemet har mycket mer att önska... Haglöfs gör bra ryggsäckar, men bärstolen har de tyvärr misslyckats med. Lååångt blev det...!