• Mittlillabarn

Önskar tips på bra bärstol

Vi tänkte köpa en bärstol som vi kan använda nu till vår son på snart 11 månader och en tid framöver.
    Kan inget alls om utbudet av bärstolar så tar därför emot alla tips tacksamt = )
    Pris, vad som ingår, pos/neg är unjefär vad jag behöver veta.

Mvh mittlillabarn

• Svar på tråden Önskar tips på bra bärstol
  • kixan

Jag röstar på en ergonomisk bärsele istället, barnet sitter oftast bättre och så är den mycket smidigare.

• Camsan

Kolla i mitt bildgalleri. Den funkar alldeles ypperligt till min "bjässe bebis". Han väger nu strax över 10kg.

Det är en chicco.

• Jeaney71

Har också frågat i en tidigare tråd, men av någon konstig anledning är de flesta svar man får är folk som tycker att man ska köpa en sele istället....

Vi tittade lite på Babylands sele, men vår son (också 11 månader) satt inte bekvämt i den. Vi har nu insett att vi antagligen bara kommer att anväda bärstolen i sommar och ett fåtal gånger, varför vi precis köpt en på Coop (märket heter Wigwam) för 700 spänn.... Den var lätt att justera, sitthöjd, bärhöjd, 5-punkts sele mm. Kombinerat sol-/regnskydd ingick. Vi har inte hunnit testa den mer än i hemma inomhus ännu, men jag tror det blir bra.

Lycka till!

• kixan

Jeaney: Men man kan inte jämföra oergonomiska bebisselar med selar som är ergonomiska och gjorda för att bära även större barn i.

• Jeaney71

Kixan: jag jämför inget alls, jag tycker bara att om man inte kan svara på det ts undrar så kan man istället starta en egen tråd. Frågorna rörde här bärstolar.

• Mittlillabarn

Tack för era svar!

Kixan berätta om ergonomisk bärsele, är det samma sak som sjal? Jag har prövat sjal men det var inte vår grej, min son blev alldeles kokhet i sjalen jag använde (han är väldigt varm av sig och gillar inte för mycket värme, blir snabbt svettig, precis som sin pappa). Grejen med bärstol är att han får sitta luftig, nu när värmen börjar komma.

Camsan: ja, vi är lite inne på chicco då vi har prövat grannens och sonen satt jättebra i den, han var sååå nöjd och stolt över att sitta så bak på pappas rygg när vi var ute och promenerade.
    Ville bara veta lite om andra så att vi inte förhastar oss. Vi har ju bara provat den. Den är ju inte den billigaste heller, vad fick ni ge?
    Annars har vi väldigt goda erfarenheter av Haglövs men känner inte till deras bärstol.

Jeaney 71: Bra pris. Och den känns säker? Dum fråga kanske, förmodligen tycker ni det eftersom ni köpte den.
    Går det att ställa ner den med barnet sittandes i?

• kansas

Jag kan rekommendera en VAUDE bärryggsäck. Den finns i tre olika modeller, den ena lite lyxigare än den andra. Vi invigde just vår i Italien och den var super! Vår son som är 11 månader älskar att sitta i den. Ett tips är att välja en bärryggsäck/-stol med stödben så att man lätt kan sätta ner den med barnet i och smidigt ta ur honom. Nackdelen med ryggsäcken är att den väger nästan 3 kg. Med vår son i blir det över 13 kg. Men men, bra träningen för sambon

Skulle inte rekommendera en bärsele för att skona din egen rygg...

• Annacecilia

Vi har en MacPac bärstol och är supernöjda med den. Har använt den mycket sen sonen var ca 8 månader. Han sitter väldigt bra i den och somnar ofta. Den är superskön att bära - även låååånga sträckor. Jag och sambon kan bägge använda den trots stor skillnad i längd tack vare ett väldigt bra ryggjusteringssystem. Bärsystemet på MacPac'en är jämförbart med en bättre ryggsäck, dvs du kan, om du är van ryggsäcksbärare, gå flera timmar om dagen med den.

Vi är lite prylgalna i vår familj så vi har även en Sutemi-sele (en sån ergonomisk bärsele för större barn som några i tråden tipsat dig om). Den är oxå bra, men fyller andra syften för oss. Vi har främst använt den på resor då den ska kunna ta minimal med plats i en annan väska samt för tex shopping- och cityturer. Jag tycker inte sonen sitter riktigt lika bra i den och den är avlastar definitivt inte lika bra som MacPac'en. Dessutom saknar den all form för packutrymme (ok, det finns en liten ficka fram, för typ en blöja...). I MacPac'en packar jag lätt matsäck för hela familjen + mängder med extrakläder. Tror packvolymen är ca 35l!

Vi köpte vår bärstol på nätet, på www.kiwi-kid.com. MYCKET billigare än i Sverige, även när frakten är inkluderad. Vill du känna på den så finns den på bla Addnature och Playground i Stockholm. Det finns soltak, regnskydd, sovstöd etc att köpa till. Tyvärr är stolen rätt dyr... Men värd det! Har även provat Haglöfs. Gillar den INTE! Bärsystemet har mycket mer att önska... Haglöfs gör bra ryggsäckar, men bärstolen har de tyvärr misslyckats med. Lååångt blev det...!

• Elut

Vi har en Haglöfs bärstol, dock använder vi den nästan aldrig. Har en ERGO, bärsele som används desto mer.

ERGO:n är toppen och så mycket skönare att bära i än bärstolen. Bär vår yngsta (snart två) nästan dagligen, förutom nu då jag är höggravid.....
    Bärstolen väger mycket mer utan barn och jag upplever att den belastar axlarna mer då man bär längre ut från kroppen.

Lycka till!

Svar på tråden Önskar tips på bra bärstol