• Piri

    Tipsa mig om Gdansk!

    Hej allihopa!

    Om 9 dagar åker jag och sambon på en pytte-semester till Gdansk och nu vill jag ha tips på bra saker att se, göra och KÖPA!! Vi har ca 1½ dag på oss, så inget avancerat. Syftet med resan är att umgås och slappna av. Vi är alltså inte ute efter en massa festande, det är ingen sån resa.

    Kram Piri

  • Svar på tråden Tipsa mig om Gdansk!
  • Greyliving

    Gå o käka middag på stadshuskällaren vid torget gamla stan. Det har jättefin mat, service och så vidare till schyssta priser. Å gamla stan över huvudtaget är mysigt att gå runt o kika i, atmosfären är härlig med vackra målade hus och så. Sen är ju Polen känt för sina bärnstensmycken. I Gdansk finns en hel gata full av juvelaffärer som säljer dessa. Är du road av sånt är det ju värt en titt.
    Utanför stan finns ett enormt och modernt köpcentrum där man kan handla det mesta. Prisbilden i Polen är ju överlag lägre än i Sverige. Ett annat gott råd, om ni har egen bil med er är att endast parkera bilen på bevakade parkeringsplatser. Det är en billig försäkran mot att slippa inbrott.

  • Piri

    Vi flyger ner, men annars hade tipset med parkering varit ovärderligt! Bärnsten har jag funderat på. Det är så många som fyller år i sommar... Jag suger i mig allt!

    Fler tips?

  • E l l a

    Japp, har varit där många, många, många gånger...Sambon har släkt där, och jag fullkomligt älskar den delen av Polen.

    Gdansk - bra shopping, mysig Gamla Stan som verkligen är värt ett besök. Där finns lite mer pittoreska affärer med lite ovanliga saker, sedan i centrum finns ju Kapp Ahl, H&M osv vilket kanske inte är lika kul när det ändå finns hemma. Priserna på kläder, CD,Dvd osv ligger underfär som i Sverige eller snäppet under. Ju mindre ställen desto billigare, i de större gallerierna i centrum är det samma priser som här. Mat, sprit är mycket billigare. Det är billigare att äta ute, en middag kostar kanske runt 50 kr/person, en öl mellan 6-12 kr men det beror också på vart ni är. Gdansk är en charmig stad med mycket att titta på.

    Vi brukar alltid gå en runda på Gamla Stan via Långa Gatan och Långtorget "Ulica Dluga", finns mycket att kolla på just där, gamla Mariakyrkan, gamla fina byggnader,Neptunfontänen, där brukar finnas en massa folk som visar upp saker/konster, konstnärer som säljer tavlor (man kan få sig själv avmålad), små stånd där man kan köpa allt ifrån kläder, glas/kristaller, stenar med mera. Det tar absolut någon timme att bara ströva omkring där, men det är otroligt mysigt just där. Där finns små pittoreska restauranger, vi var på en (kommer tyvärr inte ihåg namnet) i anslutning till kyrkan där det serverades riktigt polsk husmanskost - verkligen jättegott och dessutom billigt.

    Just inne i själva centrum - ja, där är det väl mest affärer som i vilken annan stad som helst.

    Kolla gärna på www.gdansk.pl/se/
    där står det mesta om det mesta.

  • E l l a

    Var det gäller shopping så är det mesta billigt eller billigare allt i från livsmedel, sprit, kläder , smink osv om du handlar i småaffärer längs gatorna än du handlar i stora köpcentrum för där ligger priserna inte långt i från de svenska.

    Värt att köpa eller prova det beror på vad ni är intreserade av, som sagt finns det ju bärnsten i mängder där, polsk vodka är ju känd kanske något som kan vara värt att prova/köpa hem tex vodkan Zobrówka (Bisonvodka - jättegod med äpplejuice ), kläder, väskor, smink, skor kan man hitta billigt i småbutiker eller i torgstånd.

  • ALMTL

    Var förbi Gdansk i februari i år, då min syster arbetade o vidarutbildade sig i staden ett halvår. Det var väldigt vackert o svårt att förstå att nästan allt var uppbyggt nyligen, det såg precis ut som det gjorde innan kriget! Bara det var häftigt att se.
    Vi var ute o åt på en resturang somska vara den bästa i gdansk enligt några polska vänninor till min syster, har för mig att den hette "the red door" (vilken den också är! ) den ligger på den väldigt mysiga kafegatan, tror att den ligger parallellt med den stora gågatan. Åt supergod röbetssoppa, o sådanna där pastaknyten.(de med fetaost o spenat var godast...)

    En annan resturang ligger på stora gågatan,ganska högt upp, på höger sida (om man kommer från torget!) den ser väldigt modern ut, alldelles rött inomhus. Där åt vi en speciell korvsoppa som låg i ett bröd-det var också gott!

    I ett stort köpcentrum som ligger en bit bort från gamla stan, ca 15 min promenad, hittade vi mycket billiga schackspel, i trä-rekomenderas!!!!

    Annars stor varning för att promenera på fel gator, särskillt på kvällen!!! O skylta inte med värdesaker!

    Blev väldigt detaljerat...*skratt*

    Gdansk är jättevacker!!!NI kommer få det supermysigt!

  • E l l a

    Kom på i efterhand att inredningsgrejer och "pynt" är billigt, typ dukar, ljus (min mamma köpte sist jättefina ljus typ kuber som är dekorerade på en massa sätt) ja småsaker till hemmet - kan ju vara bra presenter om du tänkt köpa något att ge bort.

  • Piri

    Tack snälla för alla bra tips! Det låter som om vi har bokat in en alldeles för kort resa!

  • Nillel

    Vilken bra tråd jag hittade, åker nämligen dit på torsdag och blir kvar i tolv dagar. Inte bara i Gdansk utan även Gdynia och Sopot. Eftersom vi blir borta så pass länge suger jag i mig fler tips om shopping utflykter mm.

  • E l l a

    Åhhh Sopot! Vad avundsjuk jag blir! Där är helt uuuuuuuunderbart så här i sommar... *sätter mig och gråter en skvätt*
    Ta gärna flygbåten (en sådan som glider på vattenytan) från piren i Sopot till halvön Hel - där finns helt underbara stränder! Helt klart värt ett besök. Vikingabåten i Gdynia måste ni ju också helt klart äta på! Och njut för mig...

  • mika098
    Polen er et vakkert land og det er ingenting å diskutere om. Jeg tilbrakte mange vakre øyeblikk der, en fantastisk ferie, og jeg tenkte at det var verdt å flytte der. Vi valgte Trippelbyen, dvs. Gda?sk. Et sted med en ekstraordinær historie og vakker arkitektur. Nå venter vi på drømmeleiligheten vår på Grano Residence.
Svar på tråden Tipsa mig om Gdansk!