Tipsa mig om Gdansk!
Var förbi Gdansk i februari i år, då min syster arbetade o vidarutbildade sig i staden ett halvår. Det var väldigt vackert o svårt att förstå att nästan allt var uppbyggt nyligen, det såg precis ut som det gjorde innan kriget! Bara det var häftigt att se.
Vi var ute o åt på en resturang somska vara den bästa i gdansk enligt några polska vänninor till min syster, har för mig att den hette "the red door" (vilken den också är! ) den ligger på den väldigt mysiga kafegatan, tror att den ligger parallellt med den stora gågatan. Åt supergod röbetssoppa, o sådanna där pastaknyten.(de med fetaost o spenat var godast...)
En annan resturang ligger på stora gågatan,ganska högt upp, på höger sida (om man kommer från torget!) den ser väldigt modern ut, alldelles rött inomhus. Där åt vi en speciell korvsoppa som låg i ett bröd-det var också gott!
I ett stort köpcentrum som ligger en bit bort från gamla stan, ca 15 min promenad, hittade vi mycket billiga schackspel, i trä-rekomenderas!!!!
Annars stor varning för att promenera på fel gator, särskillt på kvällen!!! O skylta inte med värdesaker!
Blev väldigt detaljerat...*skratt*
Gdansk är jättevacker!!!NI kommer få det supermysigt!