• Anonym (Snusare)

HJÄLP - jätterädd!!!

Snus är för mig en drog så jag lägger det här...

Jag har snusat i typ 16 år, med uppehåll för graviditeter och amning. Senaste veckan har jag känt en sveda under läppen, det har gjort lite ont.

Nu tittade jag efter - och det ser ut som att det gått HÅL på tandköttet ovanför ena tanden!!! Jag är absolut skräckslagen, inte så att jag trodde snus var bra men ett HÅL rakt igenom tandköttet?!! Nu känns det som att jag ska dö eller något, på allvar. Känner mig skiträdd, det var så lätt att fortsätta med snuset eftersom jag inte känt av något negativt. Man brukar ju inte se under läppen så ofta heller och hade det inte gjort lite ont nu så hade jag inte tittat nu heller.

Någon som varit med om något liknande? Inser att jag måste sluta NU men är så rädd för detta som ser ut som ett hål, vad kommer hända..?!

Snälla - hjälp, jag behöver få höra något, vad som helst.

*Ånger*

• Svar på tråden HJÄLP - jätterädd!!!
  • bustösen

vi fick se antisnus kampanj bilder i skolan och visst kan snus fräta upp tandköttet, och det ordentligt, om man inte slutar så kan man börja tappa tänderna!

• Anonym (Snusare)

Jo, jag inser ju det nu.. Men det skulle vara skönt att höra om någon vet något om detta, om någon varit med om något liknande..

• dekad

Kan du inte ringa tandläkaren och höra? Dom borde ju kunna ge råd. Hoppas du klarar av att sluta!!

• Anonym (Hej!)

Är det alltså ett hål som man kan se igenom?

• Anonym (Snusare)

Jo, måste nog göra det. Men på något sätt skäms jag över att jag varit så dum. Känner mig skamsen - och nu kanske jag till och med har cancer eller början till det, och det ger mig sådan ångest!

• Meria

Hoppas du orkar sluta! Gå till din tandläkare om du är orolig, för att se om det är allvarligt eller inte. Min mor är tandsköterska och har fått sagt åt en hel del snusare att de måste sluta/skära ner innan de skadar tänderna/tandköttet allvarligt. Hon var väldigt arg på mig när jag snusade ett tag, orkade sluta i höst.

• Maggis Nervis

Ring din tandläkare! Jag tror att om du slutar så läker det igen.. Jag har skurit upp tandköttet och skruvat in titanskruvar i käkbenet och då läkte tandköttet ihop.. Så då gör nog ditt det med!

• Anonym (Snusare)

Anonym (Hej!):

När jag tittar så noga jag kan så är det en liten fläck som är vit, på platsen när tandroten borde vara. Det känns som att det är tandroten som lyser igenom.

Fasen också vilken panik jag har nu.

• Anonym (Snusare)

Meria; Ja fy vad jag ångrar mig nu.. Så fruktansvärt jobbigt!

Maggis Nervis: Jag hoppas så innerligt att du har rätt för jag är livrädd. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.

• Anonym (hjälparen)

Försök att hålla upp ett par dagar. Det brukar ordna sig. Tandkött läks rätt så snabbt. För att undvika dessa situationer så sätt inte snuset på samma plats varje gång. Bäst av allt skulle ju vara att sluta, men det är inte så enkelt. Har själv försökt många gånger.

Svar på tråden HJÄLP - jätterädd!!!