• Anonym (Snusare)

HJÄLP - jätterädd!!!

Snus är för mig en drog så jag lägger det här...

Jag har snusat i typ 16 år, med uppehåll för graviditeter och amning. Senaste veckan har jag känt en sveda under läppen, det har gjort lite ont.

Nu tittade jag efter - och det ser ut som att det gått HÅL på tandköttet ovanför ena tanden!!! Jag är absolut skräckslagen, inte så att jag trodde snus var bra men ett HÅL rakt igenom tandköttet?!! Nu känns det som att jag ska dö eller något, på allvar. Känner mig skiträdd, det var så lätt att fortsätta med snuset eftersom jag inte känt av något negativt. Man brukar ju inte se under läppen så ofta heller och hade det inte gjort lite ont nu så hade jag inte tittat nu heller.

Någon som varit med om något liknande? Inser att jag måste sluta NU men är så rädd för detta som ser ut som ett hål, vad kommer hända..?!

Snälla - hjälp, jag behöver få höra något, vad som helst.

*Ånger*

• Svar på tråden HJÄLP - jätterädd!!!
  • Anonym (Snusare)

Ja jag har också slutat någon gång (pga skälen jag nämnde ovan) och det var lätt att låta bli när jag var gravid och ammade - men sedan började jag på en gång igen. Kanske måste det till att man blir så här rädd för att sluta, nu känns det som att jag säkert har cancer i munnen.

• Meria

Kan ju tillägga att mamma ber dem sluta så det får en chans att läka igen, så det borde stämma - ja. Jag snusade i 3 år och hade fått en liten grop bara, den försvann rätt fort. De säger ju att insidan av munnen har väldigt lätt för sig att läka. Tror de var min piercare som sa det

Förstår att du är rädd, snusa iaf inte över hålet nu och kontakta tandläkaren så fort du får chans, så slipper du vara rädd och fundera!

• Anonym (Snusare)

Tack alla ni snälla som svarar. Sitter här med tårar i ögonen (och jag är inte den som gråter lätt) och känner mig som en djä*la idiot. Två barn har man och utsätter sig för något så himla dumt. Och det är väl det jag skäms så över på något sätt, att jag inte är smartare än så.

• Anonym (Hej!)

Å, kram på dig. Vilka fina och snälla svar du får.. Det är lättare att sluta med nikotinplåster, det gjorde jag. Och godis.

• Anonym (Snusare)

Anonym (Hej); Ja, jag är så tacksam att jag fick så snälla svar, känner mig lite styrkt av det ändå, mitt i all rädsla. Ska ladda upp med tuggummi och godis - och ringa tandläkaren.. Fast det är ju dit jag skäms över att gå samtidigt, vad ska inte de tänka?!!

• Meria

...att du gjorde rätt i att gå dit... Ja tror nog de har sett sin del av munnar. Både rökare och snusare, tänk inte på det!

• Anonym (Snusare)

Tack, vad du är snäll!

Kram till dig!

• Lillan7704

Mitt ex fick hål precis som du och hans tandkött flyttades uppåt, om du förstår hur jag menar? Han slutade snusa på samma ställe, la snuset nere istället för uppe ett tag och det växte igen utan problem..

Så testa det och försök att inte oroa dig.. Och som andra redan har sagt, så vill du kan du ju gå till tandläkaren och be dom kolla..

Kram.

• Anonym (Snusare)

I går var jag till tandläkaren. Bävade så för att gå dit!
    Han sade i alla fall att det inte var cancer på gång - men att jag så klart skulle vara medveten om att det ökade risken för att få det.
    Han tyckte att det var dags att jag slutade men föreslog i alla fall att jag skulle byta ställe och låta det vila där jag haft snuset.

Jag försöker ladda mentalt för att sluta och mitt mål är att göra det innan månaden är slut. Egentligen borde man ju bara sluta på stört men jag måste liksom ställa in mig på det först, en ovana man haft 15 år känns jobbig att bryta.

TACK för att ni alla var så snälla och brydde er, kram till er allihop!

• Lillan7704

Lycka till!

Jag vet att du kommer att nå ditt mål om du bara ger dig den på det! Jag tror på dig!

Kram!

• Jennie L

Gå över till det nikotinfria alternativet: Choice

Det gjorde jag när jag slutade snusa efter 19 år som nikotinist. Funkar förvånansvärt bra. Man ska inte förringa det faktum att man är van vid att ha något under läppen. Det är en typ av psykologiskt beroende, som man inte ska bortse ifrån.

Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP - jätterädd!!!