• cs68

Avslag från Försäkringskassan...

Fick besked idag från försäkringskassan att de inte godkänner läkarintyget som jag fått, således får jag ingen sjukersättning heller... Det suger riktigt!

Blev sjukskriven från 23 mars till 19 maj med diagnosen "gravid v 32, utmattning p g a yttre faktorer" bland annat just på grund av min jobbsituation och sedan får jag avslag från försäkringskassan som inte tycker att det är skäl nog att bevilja sjukersättning. VAD är det försäkringskassan inte godtar? Är det för att det står att jag är gravid som de hakar upp sig eller är det för att det inte står ordagrant "psykiskt störd" eller vad behöver de?!

Fast, eftersom jag inte får någon ersättning kanske jag kan be om ett nytt intyg från en annan läkare som verkligen kan bekräfta att jag blivit "psykiskt störd" - inga pengar - inget liv = psykisk störning?! Moment 22?!

• Svar på tråden Avslag från Försäkringskassan...
  • Knosan

Försäkringskassan är verkligen the kassa from hell. Tur för dem att de inte har messat med mig ännu!!!
    Lycka till i kampen.

• Tutilure

Jag kan på sätt och vis förstå för det står ju lite otydligt egentligen vad det är du vill bli sjukskriven för.
    Kan du inte be läkaren skriva ett nytt intyg och formulera sig lite tydligare? Exempelvis utmattning pga depression?

Annars kan du ringa och prata med Försäkringskassan och förklara din situation. Sen kan du ju alltid överklaga, skriv då och förklara varför det är nödvändigt för dig att bli sjukskriven, annars riskerar du både din och din bebis hälsa.

• Pallas

Ja, be om ett nytt läkarintyg där det inte nämns att du är gravid. Ansök om havandeskapspenning också, eller så får du börja nalla på föräldrapenningen (eller när får man det egentligen?)

• Kanelflicka

Jag har en nära vän till mig som jobbar på FK. Hon berättade att många läkare skriver väldigt bristfälliga intyg, så att det inte går att godkänna sjukskrivningen. Jag föreslår att du kontaktar FK och pratar med dem angående var det var exakt som saknades i intyget. Sedan kontaktar du din läkare och ni gemensamt går igenom intyget.

• Pallas

Kanelflicka: Det stämmer säkert. Problemet är att FK också verkar avslå urskillningslöst trots att amn mycket noga har förhört sig om vad som ska stå med i intyget. Det händer mig just nu.

• Kanelflicka

Jag har hört en historia att en läkare skrev i intyget att personen "lider av trötthet". FK sjukskrev inte eftersom det inte var förklarat hur det påverkar arbetsförmågan. Sedan visade det sig att mannen i frågan hade en dödlig sjukdom som läkare struntade i att berätta om i intyget...*skakar på huvudet*

Vad jag förstår är det extremt viktigt att det står i intyget om hur sjukdom eller symptomerna påverkar arbetsförmågan. Om det inte står något om det blir det ingen sjukskrivning

• Mia83

Sitter själv och väntar på besked gällande min sjukskrivning pga utmattningsdepression och sömnstörningar....
    Något jag funderar över är hur det blir med SGI'n om de inte beviljar sjukpenning. Har ju hela tiden, fram tills nu, skyddat den genom att ta ut fp utöver mitt deltidsjobb, men vad händer om man inte får sjukpenningen då? Eller klarar den sig ändå när man är sjukskriven?

• frech3

sen beror det på om du har fast jobb eller timanställning. sen beror det också på vad du blev sjukskriven för. man får ingen ersättning om det är foglossning eller andra besvär som har upp kommit av graviditeten för sånt är det som tillhör. jag själv fick avslag när jag väntade min andra barn så jag vet

• Tjej 83

ne men du hade ju läkarintyg. hjälper inte de?
    nån sur kärring som kollat ditt papper.. säkert..
    ja skicka också in för sjukskrivning utan läkarintyg, fick inge av vårscentralen,
    de tog blodprov på mej för femte sjukan gick på förskolan där jag jobba.
    hoppas jag får pengar nu.. va hemma 2 veckor.. får la se när pappret kommer tillbaka..??

hoppas de fixar sej för dej. men f-kassan suger de gör den hehe

• kasperlina

FK är helt sanslösa när det gäller såna saker. Har varit sjukskriven ett längre tag för några år sen och det jag tror fattas i läåkarintyget är varför du inte kan jobba alltså mer utförligt.Ring dom och fråga och be läkaren skriva ett nytt och mer utförligt det var ganska luddigt och säger inte mycket om varför. I detta fall tycker jag nästan att det är läkaren som är korkad han borde veta att FK behöver utförliga läkarintyg om hur det tex påverkar och varför du inte kan jobba.
    LYCKA TILL!!!

Svar på tråden Avslag från Försäkringskassan...