• Cissela

Hjälp mej, vad är induktion?

Hjälper min största tjej med sitt fysikprov. Vi är på sluttampen nu och klockan börjar ju bli mkt. Då hakade vi upp oss på induktion. Ingen av oss fattar ordentligt vad det är. Någon som kan förklara det lättbegripligt. Min tjej låg sjuk i influensa när de gick igenom det.

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mej, vad är induktion?
  • TammyP

vänta,jag kan slå upp det i NE...

• TammyP

induktion

induktion (lat. indu´ctio, av indu´co 'leda in', 'föra in', 'dra in'), term inom fysiken. Man talar där om elektromagnetisk, elektrostatisk och magnetisk induktion.

Elektromagnetisk induktion upptäcktes oberoende av varandra av Michael Faraday och Joseph Henry på 1830-talet. De fann att variationer av det magnetiska flödet genom en slinga av en ledningstråd inducerar (åstadkommer) en elektromotorisk kraft (emk) eller spänning (E), som ger upphov till en elektrisk ström i ledaren. Det magnetiska flödet (U) varierar om magnetfältets styrka varierar med tiden eller om ledaren rör sig i fältet. Uppkomsten av ett elektriskt fält är den primära effekten och beskrivs i Maxwells andra lag (jfr elektromagnetism). Det elektriska fältet ger upphov till en ström i en ledare. Induktionslagen ger sambandet mellan inducerad emk och flödesändring per sekund (E=-dU/dt). E mäts i volt och minustecknet anger att inducerad emk och ström riktas så att ändringen av det magnetiska flödet motverkas (Lenz lag). Det magnetiska flöde som en elektrisk ström orsakar är proportionellt mot strömstyrkan (U=LI). Avser man flödet genom den egna strömkretsen kallas proportionalitetskonstanten L för självinduktans, avser man flödet genom en annan, vanligen närliggande, krets kallas den för ömsesidig induktans. Ur induktionslagen följer då att inducerad emk i en krets med induktans L blir E=L dI/dt. L mäts i enheten henry (H), dvs. en ändring av strömstyrkan med 1 ampere per sekund inducerar i en krets med induktans 1 henry en emk på 1 volt. Transformatorn bygger på principen om ömsesidig induktion. Variabel självinduktion används t.ex. för avstämning av en elektrisk svängningskrets.

Elektrostatisk induktion är den separation av elektriska laddningar som ett elektriskt fält åstadkommer. Om man placerar en oladdad ledare nära en positiv laddning induceras en negativ laddningsfördelning på ledaren närmast den positiva laddningen, medan de mer avlägsna delarna får ett överskott av positiv laddning. I vissa isolatorer kan ett elektriskt fält inducera ett dipolmoment hos de enskilda molekylerna.

I äldre text och ibland i t.ex. engelskspråkig litteratur används termen magnetisk induktion som benämning på den magnetiska flödestätheten.

• FixarFrasse

OK, finns säkert massa förklaringar på nätet, men för att förenkla:

Har man en spole ("lindad koppartråd") som snurrar i ett magnetfält ger detta upphov till att spänning uppstår. Med så långt?

• Cissela

Jaaaa, snälla. Vet inte om vi är korkade eller bara trötta.... eller att min dotters bok är helt värdelös. Vi fattar inget aif...

• Cissela

Och min man är superduktig på allt elektriskt, men han sover.... och ska upp fem... så dumt *ler*

Svar på tråden Hjälp mej, vad är induktion?