• Alfelina

Ugngöra

Ja, för vissa är nog detta ett nöje. Jag menar detta med städ. Men så är det inte för mig!!!!!

Det jag undrar över är hur gör man när man tvättar ugnen med såpa. Jag har gjort det förut, men på denna såpa flaska (icas) står inget om hur man använder det i ugn. Vilken grad etc??

Sedan undrar jag om någon har använt sig av "Häxan"- putsmedel? Fungerar det bra?
    Kan man använda det på fönsterrutor, blir det fläckfritt? Kan man använda det på glasrutorna på ugnen? Givetvis är ugnen avslagen då

En sista fråga är hur man tar bort envisa kalkfläckar i diskhon. Kan man använda "Häxan " då med??????????????

Snälla hjälp mig, kram

• Svar på tråden Ugngöra
  • Firren

Vet inte om detta är ngt du vill veta eg men. Jag tipsar om ugnsrengöring, Mr muscle brukar jag använda. Helt suveränt! Bara spruta på och låt verka, gärna över natten om du vill. Sen kan du bara torka upp pölen med smuts!
    Men det kanske inte är så bra för naturen...?

• Scatcat

Till diskhon använder jag vim eller jif. Ugnen rengör jag inte med såpa...häxan fungerar säkert på fönster, men min erfarenhet är att häxans putsmedel luktar aber.....men så var det också väldans längesen jag använde det själv. Lycka till med städningen!!!

• Jennie Brunflo

Häxan innehåller väl slipmedel?

Det ska inte användas på glas/fönster.

Ugnen tvättar man väl i 300 grader. Så är det på min ugn allafall.

• Alfelina

å. tackar. Jag tar gärna emot fler tips. Det är flytt städ jag håller på med så man vill få det ordentligt rent. Hmmm, jag är snål och vill städa allt själv.
    Jennie Brunflo: Det står på flaskan att ; Till glasytor spädes 1 del Häxan med 2à 3 delar vatten. Om någon vet om detta med glasytor även gäller fönster svara gärna!!

• citronella

Såpa vill jag minnas att man använder så här:
    Smörj (eller kleta ut) såpan på de smutsiga ytorna i ugnen, sätt på ugnen på 100 grader tills det börjar bubbla i såpan, stäng av och låt svalna så mycket att det går att skrubba bort smutsen, skölja och torka rent.

Har du provat att skrubba diskhon med salt? brukar funka rätt bra tycker jag.

• Scatcat

Firren~Ett tillägg till ditt tips om MrMuscle...man kan använda det på spisplattor också....bara spruta på och låta verka över natten.

• Alfelina

Lat är ett ord som passar mig, när det gäller städning. Suck

• Bubblan81

Svinto kan hjälpa i diskhon, det brukar jag använda.....
    Till ugnen används Mr Muscle, det gäller att inte slita ut sig i onödan...

• Alfelina

Ja, svinto!! Det kan man väl använda till spisplattorna??? Eller kan man använda "Häxan" där också?
    Är det ingen som använder "Häxan" när ni grovstädar???????
    Ugnen är nu full med såpa och satt på 250 grader. Ja, nu ska det bli fint i "stugan"

• Firren

Scatcat:
    Ja mr muscle och likvärdiga är suveränt. Jag skrubbar aldrig ugnen mer. Bara sprutar ut och låter verkar sedan tar jag och torkar! Ta-da! Alldeles rent!

• Peson

Vi brukar tvätta diskhon med varmt vatten och tvätta med yes och diskborsten. Försvinner inte skiten då så kan man ju använda svinto istället för diskborsten.

• Firren

Ett tips i diskhon är maskindiskpulver! Skinande rent, tar bort sunk beläggning som inte visste fanns ens!

• brumsan

Jag rekommenderar ett ugnsrengöringsmedel som heter K2.
    Det kan man använda både i ugnen och på spisen om det skulle behövas.

Det är ett skum som man sprayar på ett visst avstånd. Ska sitta ½- 1 dygn innan man börjar rengöringen. Man kan även använda det på ugnsglaset!

• ompa

Ok till ugn rekomenderar detta städ-freak K2R, finns på iCA el COOP etc till allt av rostfritt stål typ diskbänk, VIM är toppen...den ser som ny ut efteråt

• Alfelina

Måste bara säga tack för alla fina tips!! TACK
    Jag kan tilläga att jag använde "Häxan" på spisplattorna, det blev såååå fint! Det blir nog en vända på fönstrerna med det oxå

• Majsan70

Till fönstrena blir vanligt diskmedel det allra bästa. Vill man ha ett fantastiskt resultat skall man polera efter med tidningspapper. Det sista funkar kanon för att lanka diskbänkar oxå.

Jag jobbade med storstäd förut o så gjorde alltid vi.

• firhilwen

Jag brukar blötlägga strilen till duschen och vattenkranarna i ättiksvatten, det löser upp avlagringarna och luktar fräscht. Kör det även genom bryggaren för att kalka av den... Ska väl gå att fylla diskhon vatten i diskhon och sedan en skvätt ättika (typ 1 dl per 5 l vatten).

Fönsterrutor rengör jag med hett vatten och en microfiberduk, helt utan rengöringsmedel. Blir till och med fritt från ränder om man använder skrapa...

Ugnen:
    Du kan ju prova att göra lika som du gjorde förut, det är väl ingen större skillnad på såpor?

• JennyOEmilia

Ett tips för blanka fönster....

Ta en hink med varmt vatten och några droppar YES i. Häll även några droppar maskindisksköljmedel i. Då blir fönstren väldigt blanka och det blir en yta som motstår smuts...

Svar på tråden Ugngöra