• Zeldis

Färska ägg???

Hur kan jag kolla om äggen fortfarande är färska?

Jag läste ett tips någonstans, där det stod att man kunde stoppa ägget i ett glas vatten och beroende på om det flöt eller inte, kunde man se om det gick att använda.
    Problemet är att jag inte kommer ihåg om det skulle flyta eller inte!!

Vet att man kan stoppa tungan på ena änden av ägget också, men det känner jag inte för!

• Svar på tråden Färska ägg???
  • Laire

Flyter det är det ruttet, stället det sig på ändan är det gammalt men går att använda

• Danbala

Ska du koka dem?

Annars är ju det enklaste att knäcka ägget, hälla över i ett glas eller något, och lukta ordentligt på det.

(Jag glömmer alltid det där jäkla flyttipset...)

• Zeldis

Ok.. Tack så mycket. Nu ska jag ut i köket o prova

• Zeldis

Danbala: Tänkte att jag skulle slippa knäcka dem, vill slippa "ruttna ägg lukten"

• Danbala

Zeldis:

Hehe... Jo. Beror väl på åldern. Hade de gått många månader över datum och inte stått i kyl etc. hade jag nog inte heller velat knäcka.

• Zeldis

Så gamla är de inte, ca en vecka efter bäst före datumet så det kanske inte är någon fara alls??!

• Danbala

Ha! Då skulle jag inte ens kolla dem. Har det inte gått mer än en månad så utgår jag från att de är bra!

Jag kör någon slags "XTREME SPORTS"-aktigt chans- och risktagande i köket, kanske, men...

• snobben

Lägg det i ett glas med vatten, ligger det mot botten är det inget fel med det men flyter den upp så är det gammalt.

Svar på tråden Färska ägg???