• Jennie Brunflo

Skicka plantor/sticklingar

Kan man det?

Jag har sått en hel del frön och det kommer väl bli små blommor så småningom. Grejen är den att jag skulle gärna skicka ett gäng till svärmor (bor 60mil bort) men KAN man det...utan att de dör alltså?

Det jag har lust att skicka är fingerborgsblommor.
    Håller de för det?

HUR gör man?
    HUR packar man?
    Jag har förstått att rör är ganska bra, men vår toarullar är såna där platta saker så det blir väl för platt att skicka plantor i. ELLER...ska man försöka sig på kartong eller VAD?

• Svar på tråden Skicka plantor/sticklingar
  • Signatur

Kolla på www.odla.nu (hinner inte söka själv, sitter på jobbet). Där finns det många som skickar plantor och sticklingar hit och dit i Sverige.

• M73

Om du har tålamod att vänta tills plantorna blivit rätt stora så tror jag fingerborgsblommor är någorlunda tåliga att skicka, risken med små plantor är ju annars att de skadas i transporten. Man får försöka packa in dem så gott det går i kartong, plast, papper och se till att de inte torkar ut helt under vägen.
    Bra att tänka på att man skickar paketet i början av veckan så det inte blir liggande i onödan och att den som skall hämta är förvarnad...
    kan bli en del i porto eftersom de där paketen har en tendens att bli skrymmande men hellre det än att växterna tar skada.
    Har bara skickat pelargoner och hoyor själv än så länge men lycka till!

• Jennie Brunflo

TACK TACK!!!

Det är ju ingen värstingkatastrof om det inte skulle funka - men jag tänker nog testa allafall.

• atelli

Jag har beställt sticklingar från EasyPlant och det funkade jättebra. De hade några speciella sticklings-plast-burkar som de små liven låg i.

Alla klarade transporten bra!!

• VIXIE

Jag har fått  småplantor från bl aörtagården,de skickar helt enkelt i en pappkartong,växterna ligger invirade i fuktat papper ibland i innerdelen av en toarulle.Det är bara viktigt att man hämtar ut dem på posten med en gång så att de inte ligger där över helgen eller nåt!
    vixie

• ALJO

Tomma mjölkpaket funkar bra, stoppa ner plantorna i en plastpåse och sedan in i mjölkpaketet, papper om och sedan blir dom inte mosade iallafall.

Svar på tråden Skicka plantor/sticklingar