• socker toppen

högre blodtryck v 40

Någon mer som har fått högre blodtryck i slutet av grav.???

• Svar på tråden högre blodtryck v 40
  • Storken78

Jag har fått högtblodtryck nu, är i 38+3 idag. Jag har även fått massor av vatten i fötterna, huvudvärk och lite äggvita i benen. Jag kan inte låta bli att bli lite orolig för havandeskapsförgiftening men då kanske man ska ha fler symton och högre tryck.

Hur högt tryck har du? Jag låg på 153/95 så jag vet inte om det är så högt. Jag hade visserligen väldigt lågt när jag skrivs in i höstas och det är väl det som de utgår ifrån, eller?

• Bubbelbebis

Storken78 - äggvita i benen?? hur yttrar sig det?
    Har du kollat upp dessa tecken på hsf? (svullna fötter,huvudvärk, äggvita (i urinen) - om inte så är det flera av tecknen - tycker inte att du skall vänta på fler tecken. Kolla upp! Jag har legat på ett högre blodtryck hela grav. men nu på slutet har övertrycket sjunkit medans undertrycket ligger på detsamma. Man ska ju helst inte ha över 90 i undertryck.

• Toker

Japp! Jag fick ganska kraftig blodtrycksökning de sista två veckorna bara. Fick gå på koll varannan dag har jag för mig hos bm och kände även av lite yrsel och lite "prickar" för ögonen nån gång. har du fått det nu ?

• Jalika

Det är den sista siffran i blodtrycket som de tittar mest på och om du ligger över 90 så brukar det betraktas som högt. När jag var i slutet av min graviditet gick trycket upp till 95-100 och då blev jag inlagd några nätter på sjukhus eftersom de var oroliga för havandeskapsförgiftning.

Storken, har du pratat med din barnmorska om trycket? Man ska vara vaksam eftersom en havandeskapsförgiftning kan komma väldigt snabbt.

• Toker

Storken78, säger som Bubbelbebis, bättre att kolla än att det går för långt. Speciellt om du har äggvita i benen?

• Toker

Jag hade som högst 165/95 och bm talade om för mig att om jag kände några symptom som tyder på hf så skulle jag ringa förlossningen direkt, ingen tvekan.

• bebe2006

har fått högt blodtryckt dem senaste två veckorna alltså från vecka 38 enda dram till vecka 40 :(
    vet ej vad det kan bero på .. men dem har inte hittat nån äggvita.
    min barnmorska sa att dem som får högtblodtryck bruka få lättare förlossningar .

• Storken78

Ja, äggvita i benen kanske var att ta i men jag har de har sagt att jag ska kolla trycket ett par dagar framöver och om jag känner mig konstig (vad det nu är) så skulle jag inte tveka med att ringa in till förlossningen. Det är ju svårt att veta för amn känner sig inte som vanlit på långa vägar nu. Som en trött elefant är nog mer den rätta beskrivningen.

De sa att om det fortsätter att ligga högt så kommer jag bli inlagd. Jag som tänkte njua av mina lediga dagar nu när jag slutar jobba imorgon. Ligga inne när vårsolen skiner är ju inte vad jag tänkt mig.....men bara bebisen mår bra så!!

• socker toppen

mitt blod tryck har legat på 136/64 , 134/70 och nu låg det på 140/82 ingen äggvita i urinen har jag iallafall, det kanske bara blir högre i slutet av grav. när förlossningen börjar närma sig.Det vore ju skönt om det var som din barnmorska säger bebe 2006. Det har aldrig blivit så här med mina tidigare barn så alla av vikelser blir man orolig av.

• Storken78

Vad jag har förstått så är det när undertrycket går över 90 som man ska akta sig. Sedan får man väl utgå ifrån vad an låg på vid inskriving.

• bebe2006

visst blir man orolig ,idag var jag o kollade blodtrycket o den låg på 140/80.. hon sa att den va bra den här gången:)
    men man har ju läst så mycket ,så jag blir ju extra orolig så jag förstår dej :(

• Storken78

Mitt blodtryck ökade till 165/110 och jag blev inlagt för havadeskapsförgiftning och den 23:e födde jag vår lille Olle. Blev igångsatt och efter tre dagar så bestämde han sig för att komma ut. Då tog det bara 1,5h.

Han är helt underbar!!!

• Lalalong

Jag har legat på 110/70-120/80 under hela grav och har alltid även innan det haft ett bra blodtryck.
    Men när jag var hos BM sist, då var jag i 40+4 hade jag plötsligt 130/95 och sen när jag var hos SpecMVC dagen efter hade jag  135/95
    De kollade äggvita, men det visade ingenting...
    Hade helt enkelt bara fått högre tryck helt plötsligt... Okej, inte jätte mycket för högt men ändå...

// Lalalong BF+10
  • Almaximus

Jag har också fått högre tryck de senaste gångerna från 120/65 till 120/85, inte superhögt men det är ju högre än innan så jag fick kolla extra gånger...v41+6 idag....

• Asrta1

Helt normalt att få högre tryck i slutet av graviditeten enl. min BM särskilt om man går över...då vill dom ju oftast kolla äggvita också fär man löper större risk för havandeskapsförgiftning.

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 30 (29+0) !
  • SofieN

heej jag har bf om 9 dagar, och var hos min bm igår, och hon sa att det är inte många dagar kvar till bebisen kommer på grund av att jag fått högre blodtryck :) Lycka till!!

Svar på tråden högre blodtryck v 40