• Barn2

Genomsnittlig lön för en sjuksköterska

Jag skulle vilja veta hur mycket får en sjuksköterska i genomsnitt nuförtiden?

Var kan jag få tag på statistiken (jag är inte med i facket, tyvärr).

Är det någon av er, tjejer, som vill dela med lite info?

• Svar på tråden Genomsnittlig lön för en sjuksköterska
  • Glamgirl

Jag jobbar i östergötlands landsting och där har vi en dålig löneutveckling bland den sämsta i Sverige så jag vet inte om min lön är representativ. Har en heltidlön på 20850kr plus ob. Statistik kan finnas på www.vårdförbundets.se. Gå in där och kolla.

• Barn2

Flera syrror som finns här?

• Katja77

Jag fick 17100 som ingångslön när jag började jobba i jan-05.

• Jenny81

Jag har bara hört av vårdförbundet att snittlönen ligger på ca. 21.000 för en ssk. Vet inte om det stämmer då jag inte är färdig syrra än..

• Fiddeli 75

Jag har jobbat i åtta år som sjuksköterska och har nu 21500kr i månadslön. Även om jag tycker att lönen är kass ( om man tänker på hur mkt man får slita för dom pengarna, jobba dag, kväll och natt med dålig ob)så har löneutvecklignen ändå gått frammåt. Min ingångslön -98 var 14000kr!!

• Man80

En svensk sjuksköterska som jobbar i Norge i en vecka tjänar mellan 20-40 000, alltså på en vecka! Kanske något att fundera över...

• brokig

Fiddelie: Min mamma har jobbat 40 år som sjuksköterska och har 22200/mån på en heltidstjänst. Jag måste säga att jag tycker att din lön är rätt så bra i jämförelse med hennes.

• Nalle633

Som syrra så varierar lönerna kraftigt, mest tjänar du i kommun eller har en VUB tex operation där ligger lönen mellan 20000-25000, snittet är cirka 23 500. Jobbar du som bemanningssk så ligger lönen på mellan 26-30 000. I norge är lönerna bättre, en ssk som har jobbat i fem är tjänar i månaden norska kronor cirka 24 000 kr, men övertidsersättningen är mycket högre än här, men det är dyrt att leva i Norge.
    det man kan säga är att ssk löner samt usk löner är alltför låga.

Svar på tråden Genomsnittlig lön för en sjuksköterska