• Who am I

Skulle ni kunna tänka er köpa en importerad bil?

Vad säger ni?
    Skulle ni kunna tänka er köpa en importerad bil, oavsett årsmodell?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-20 07:55:45:
    Berätta gärna varför ni väljer det alternativet ni väljer.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna tänka er köpa en importerad bil?
  • Cashew

Vi har en importerad bil från Norge just nu men efter vi sålt den så tänker vi aldrig köpa importerat igen.

Det finns så många undantag när det gäller försäkringen så det är inte värt det. Är enklast att köpa svenskt och lättast att sälja sen.

• Muckarn

Import bilar är trots ryktet oftast i riktigt bra skick!
    Kollar man upp bilen ordentligt är det ingen fara,
    Tyskland är långt från det enda landet man kan åka till estland är ett alternativ =)
    Det man skall akta sig för att krockskadade bilar då det inte finns något generellt krav i utlandet om att rapportera sådana skador. Råkade ut för det själv på min gamla volvo 945 som kom från Belgien, var krockskadad och dåligt ihoplagad detta var en del år sedan men kolla upp bilen ordentligt så är det ingen större risk
    Pris sänkning i Sverige det var för ett par år sedan numer finns det så många att det inte finns någon märkbar skillnade därimot är försäkrings premien lite högre på import bilar.

• Monstermamman

Japp! Vi har en importerad bil från Sverige.
    Nackdelen med äldre bilar är ju att dom flesta är rostiga så det lönar sej inte att ta hit nån äldre modell.
    Eftersom vi inte har samma beskattningssystem som ni i Sverige har så är bilarna betydligt billigare hos er.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • SPaaso

Angående det här med rost. Importerar man en bil från Tyskland är de oftast i bra mycket bättre skick rostmässigt än en svensk bil av samma årsmodell. Detta pga de använder inte salt på vägarna därav inte lika mycket rost. Det är något att tänka på.
    Nu börjar priserna gå ner hemma på bilarna också så i nuläget skulle jag inte importera en bil, då det tillkommer alla avgifter och annat.
    Sen en sak för er som funderar på att köpa en importbil från firma kolla så företaget verkligen har reggat bilen annars åker ni på att betala några extra tusenlappar som inte stod med i priset.

• E l l a

Kan tillägga att importerade bilar också har högre standard än svenska med AC, elhissar osv, i alla fall vad vi märkt med BMW. En tex tysk BMW samma årsmodell som en svensk har oftast mycket fler roliga finesser - om man nu är ute efter sådant (har en sambo som gillar sånt! )...

• Majsan70

Varför skulle jag göra mig det besväret? Jobbar i bilfabrik o köper därifrån helt klart. Då vet jag vad jag får o vad för slags garantier osv jag har. Men klart, vi köper inte begagnat heller, men även om så hade jag nog velat köpa från Sverige eftersom det känns tryggare på något sätt.

• Kakan83

Nej. Så mkt klödd med sånt. Å det är lätt att bli lurad med tanke på att det är svårare att kolla upp bilen om den har varit krockad osv. Jag kör på svenskt jag

• izadora

Alla bilar utom Saab och Volvo är väl importerade? Antingen nya eller begagnade.

• pallonhaj

Vi hämtade våran BMW i Tyskland. Supernöjda! Hade aldrig fått ett sånta bra pris här i Sverige.

• solrosen74

Har köpt import från tyskland och har inget som helst att klaga på.

• Who am I
    izadora skrev 2006-04-21 10:58:15 följande:
    Alla bilar utom Saab och Volvo är väl importerade? Antingen nya eller begagnade.

Visst är de importerade men inte på samma sätt.
    Alla bilar du köper nya i handeln är importerade men från fabrik, de är även tillverkade efter svensk standard.
    Det är inte alla bilar du får importera till Sverige och registrera på en gång då de inte håller svensk standard, du måste göra ändringar på bilen först.
    Svårt att förklara, men det min fråga syftar till är privatimport.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Lillan54

Absolut, min första bil var en importerad och jag ångrar verkligen att jag sålde den.. =(

• Who am I

Alla verkar haft bra erfarenhet av importerade bilar utom jag
    Vi förlorade massa pengar på vår BMW då vi fick paniksälja den pga havirerande motor, vilket berodde på dåligt underhåll pga skruvad mätare.
    Farmor fick en smärre chock när hon fick veta att hennes Golf är krockad OCH omlackad, detta fick hon veta när hon lämnade in den för en enklare lagning och det står inte i några av hennes papper tillhörande bilen.

Men men,,

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Sofia Cronwall

Jag valde Ja, eftersom att vi har en importerad renault från tyskland. visst den hade gått 16000mil. det e en 97:a. men den hade varit en företagsbil så den gick/går jättebra och är mycket fin ännu. nja det kan väl disskuteras. 3 (ursäkta mig) jävlar har kört in i sidan på bilen när den stått parkerad. men nästa vecka ska den in på service, ut med bucklorna och omlackering där lacken har släppt.

Sofia BF 060507
Svar på tråden Skulle ni kunna tänka er köpa en importerad bil?