• incognita

Parterapi - funkar det?

hur går det ut på i grunden - hur kan det få känslorna att komma tillbaka - hur vet man att den terapeut man går till är bäst på det här? har Du gått genom parterapi och det har varit vändpunkt i ditt liv? Mycket tacksam för någon med erfarenhet eller tankar.

• Svar på tråden Parterapi - funkar det?
  • Anonym

Jag har ingen erfarenhet av parterapi, men jag och min sambo funderar på det. Vi älskar varandra och i grund och botten är vår relation inte dålig, men vi kan helt enkelt inte prata med varandra längre.

• Anonym

Jag kan rekommendera familjerådgivningen. Jag och min man gick dit på några samtal, och det var faktiskt väldigt bra sätt för oss att se varandra lite bättre och inte hamna i samma bråk hela tiden. Nu kan jag känna att vi nog skulle behöva gå dit igen, för vi jobbade inte igenom allt förra gången. Men det var en jättebra person som vi fick träffa och jag kan absolut tänka mig att gå tillbaka.

• Anonym

Anonym
    Kostar Familjerådgivningen nåt?

• Yrslan

familjerådgivningen brukar vara gratis,den drivs av kommunen.

• Anonym (går nu)

Jag och min sambo går i familjeterapi efter en tids separation. Försöker hitta tillbaka till varandra och det känns som om det fungerar, mycket utifrån att det är bådas önskemål. Går privat för 900 kronor per gång men det är det värt om vi kan fortsätta leva tillsammans, även om det är väldigt dyrt. Det finns en mängd olika skolor, frågan är om det egentligen spelar någon roll vilken teoriinriktning den man går hos har. Den första gången man ses är ju en intervju/kännapå-gång, det bästa är ju att fråga terapeuten då hur han/hon arbetar. Lycka till!

• incognita

Anonym (går nu), tack för att du delar denna erfarenhet med oss. Hus länge har ni varit tillsammans? Barn? Vad orsakade er separation? Bråk? Dålig kommunikation? Ingen kärlek eller känslor?

• Anonym (går nu)

Inga barn. Kärlek som övergick i vänskap på grund av att vi tagit varandra för givet och inte orkat kommunicera med varandra på det sätt vi borde. Otrohet från båda håll, men något vi båda kunnat förstå och förlåta och ser mer som ett symptom på hur dåligt förhållandet var och hur lite bekräftelse vi gav varandra som man och kvinna.

• incognita

Jag beundra Er. Frågan är - hur har förhållandet förvandlats? Känner ni kärlek för varandra nu? Sorry jag frågar så mycket

• Anonym (går nu)

Ingen fara . Vi har bara gått några gånger än så länge och vi var tillsammans i 12 år innan separationen. Jag tror att vi behandlar varandra annorlunda och är mer lyhörda samtidigt som vi vågar ta för oss mer. Häromdagen kände jag mig faktiskt lite kär - det var väldigt längesen så nog är det på rätt väg

• incognita

LYCKA TILL!!!!!!! och stora kramar.

• Anonym (oxå)

Hej!

Jag och min man har också börjat gå i terapi. Vi har inga barn, bott ihop i ca 5år och varit ett par i snart 7år.

Vi beslutade oss för att gå i terapi eftersom vi stod still och stampade i ett dödläge. Vilket vi fortfarande gör nu efter två terapi gånger. Försöker att tänka positivt. De säger ju att det brukar lossna runt 2-4 gången. Hoppas att det gör det för oss.

Jag svarar gärna på frågor om du har några fler!

Svar på tråden Parterapi - funkar det?