• Aprilgroda

Thailandstips

Vi är två familjer som funderar på att åka till Thailand i två veckor i januari. Våra barn är då 9 månader, 2 år och 4 år. Har ni tips på bra resmål och hotell?

• Svar på tråden Thailandstips
  • LHO

För två år sen var jag i Phuket på Karon Beach....hotellet hette

Blue Star Phuket "Orchide Resort" jätte fin känns lyxit för lite pengar, bra standard med stor pool område + 8st bubbelbad i poolen...God mat, stor frukostbuffe (ingår)och god stor varierat middagsbuffe (ca.65 ..vi åt för det mesta på hotellet (pga fågelinfl---när vi var där)!!!!Detta är hotell anpassad till barn s k Bamseklubb, med mycket barnaktiviteter!!!

Vi åkte med fritidsresor...gå på deras hemsida där kan du se hur hotellet ser ut!!!!www.fritidsresor.se

Vi ska åka till Thailad igen nu i dec. och jag ville åka till samma hotell men vi bästemde oss att åka till Cha Am istället för att se resten av Thailand ocå!!!!

när ska ni åka!!!! Ni kommer inte att ångra er om ni åker till detta hotell

• Drömsessan

Åk på egen hand dvs boka eget hotell och flyg :)
    Blir billigare och mer skräddarsytt efter era önskemål.

• MissSeger

Några vänner till mig kom nyss hem från Thailand och de hade rest runt och de sa att Karon Beach var inget att åka till.
    De var de enda stället dem inte hade hunnit fixa något med efter tsunamin.
    De såg ut som en spökstrand sa de.
    Vill bara varna så du inte åker och blir besviken.

• Caab

Vi var i Hua Hin två veckor nu i december och det var verkligen jättebra. Vi bodde på Marriott Resort and Spa och jag har absolut inget att klaga på. Underbart fint hotell och superb frukost. Tror det är ganska barnvänligt för det var en del barnfamiljer där.

Vill man snorkla är iofs Hua Hin inte rätt ställe eftersom det är stor skillnad i högvatten och lågvatten så sanden grumlar vattnet.

Vi passade på att starta resan med två dagar i Bangkok och det var en upplevelse. Kanske inte lika barnvänligt dock.

Hoppas ni får en underbar resa!

PS. Vi åkte med Fritidsresor och allt funkade kanon!

• ak71

Jag var på Karon Beach i mars förra året, bara några månader efter tsunamin och kan inte alls hålla med om att det skulle vara någon spökstrand! Karon blev inte alls lika drabbad av tsunamin som tex Patong. Men det är inte så långgrunt i Karon, så med små barn är det kanske inte så kul. Fast bor man på ett bra hotell med pool så är Karon alldeles utmärkt tycker jag!

• Förstagången

feb 2005 var vi på ön koh samui i tre v med vår då 8 månaders son allt va kanon bra där rekkomenderas verkligen =)

• asaA

Vi kom precis hem från Koh Samui o Koh Panghan. Det var bra på båda ställena men absolut bäst var Koh Panghan. Vi bodde på Tong Nai Pan beach och det var absolut UNDERBART. En jätte vacker strand och ett super litet samhälle men o så härligt det var. Vi bodde på stranden och det underlättade när man hade ett gäng ungar med sig

• Mrs USA

Vi har luffat runt med våra barn i Thailand. Jag föredrar att inte åka med charter dit. Vi brukar boka flyg tur och retur Bangkok och två nätter där. Sen bokar vi resten efter hand på resebyråer där. det är billigt och enkelt att åka tåg i Thailand.

Jag kan rekommendera Koh Chang, en ö där det fortfarande finns mycket oexploaterat. Nu var det iofs ett par år sen jag var där och det händer saker snabbt i Thailand...
    Vi tog en minibus från Bangkok, ca 4-6h beroende på trafiken, till Trat och därifrån båt till ön.

Sen har jag ett favorithotell lite utanför Pattaya som heter Cabbages & Condoms.

Ska ni till Phuketområdet skulle jag rekommendera stränder som Surin framför karon eller Patong. Till Patong kan man ta en taxi nån kväll så har man upplevt den biten också.

Se upp med myggorna, de gick hårt åt min lilla sist vi var där. Bäst för henne var det på Koh Chang, där fick hon inte ett enda bett.

• cillae

Kom hem i torsdags efter en månads vistelse i Thailand. Vi åkte med våran 14 månaders son. Vi hade flygbilj till KL sen till Phuket, Kata där vi var två nätter(hade bokat tre men det var inget för oss) För mycket bilar och allmänt stressigt. Sen åkte vi till Koh Lanta där vi var 10 dagar, helt underbart och barnvänligt. Bodde på Long Beach, efter de åkte vi till Railley, var också bra, var där 10 dar. I efterhand hade vi kunnat åkt nån annastans eller varit där kortare tid, finns ine mycket att göra förutom att bada, om man inte är utan barn och partajar då... Men man kunde ta longtail båt in till Ao Nang, 10 min om man vill shoppa el gå på Mc Donalds.. Sen var vi 2 nätter i Karon, vi flög fr Phuket. sen avslutade vi med tre nätter i KL, där var det bara shopping som gällde, och en tur upp i Petronas Tower, ingen stad för barn kanske. Hoppas ni får en trevlig resa. Jag längatar tillbaks

• Nine

HUA HIN säger jag bara!! Var där i september med vår då 8-månaders tös och på onsdag åker vi dit igen, samma ställe.
    Bodde på ett supermysigt bungalow-hotell (se nedan länk), strax utanför Hua Hin stad. Tog bara ca. 5-10 min att åka med bil in till staden vilket man kan göra gratis från hotellet två ggr per dag.

www.sawadee.com/hotel/huahin/duangkaew/pictures.html

Boka på nätet, blir billigare så -> www.sawadee.com

Det var mitt tips det

Lycka till!

• Tinka

Jag har en liten fråga. Vi har ju varit ute o rest i Thailand några gånger bara jag och min sambo och är lite småsugna att åka iväg när dottern blir x antal månader äldre( hon e bara 4 veckor) Men hur gjorde ni när ni tex var på ställen där man åker bak på flaken på bilar för att ta sig till bungalows. Hur gick det att ha en liten med sig. Jag tänker tex på vägarna på Koh Panghan som är helt galna och dom som kör på dem e ännu värre. Hur gjorde ni då?

• Mrs USA

Tinka, satt med andan i halsen och höll mina små hårt, hårt...
    Ofta fick jag sitta fram med lillan!

Vi frågade en taxichaufför som vi skulle åka en längre sträcka med om det gick att boka bilstol, men det verkade omöjligt.

• cillae

Tja man lyfte helt enkelt upp vagnen på flaket el på moppen med sidovagn och höll tummarna... Eller så satt han i vårt knä inne i bilen. Det känns inte bra men det finns inget alternativ.

• asaA

Tinka; Vi hade med lilla tjejen på vår resa (hon var då 4 mån) och jag fick alltid sitta framme hos föraren med henne. Det var alltid thailändarna som föreslog det, så alla de gånger som vi åkte "flakbil" så satt jag fram med lillan. Jag tyckte inte att det var så jättekul för min egen del.....där bak är man ju lyckligt ovetande över hur nära man är att krocka X antal gånger men där fram ser man ju allt

• Barroo

Själv älskade jag phiphi! men de flesta brukar säga att de finns inget att göra där....men vi trivdes skit bra! däremot åk inte till Kho lanta! skit dött, otrevligt folk, långt att gå om man skulle någon stans. Åk även inte till Railey Bay med småbarn, där gick inte att köra vagnen + att det va ganska långt att gå.
    Ja....de va de ställena vi var på!

Svar på tråden Thailandstips