• Mamali

A-kassa och hemma med barn?

Går det att vara arbetslös och vara hemma med barn? Och få a-kassa? I väntan på en dagisplats menar jag?

Jag vet att man "måste ha barnomsorgen ordnad" för att få a-kassa men betyder detta att man faktiskt måste ha en dagisplats eller "räcker det" med att barnet står i dagiskö? Blir lite rädd när jag tänker på dagisplatsbristen och hur arbetsmarknaden ser ut. Kanhända kommer nån av oss behöva ta ut ett par månaders a-kassa medan vi väntar på att Alva ska få dagisplats.

Någon med egen erfarenhet? Eller någon som t o m arbetar på en a-kassa och kan svara på dessa frågor?

• Svar på tråden A-kassa och hemma med barn?
  • tinna

Få se nu, har en kollega som pratade massor om det där. Jag har för mig att hon var tvungen att ha barnen på dagis för för att få a-kassa måste man kunna ta vilket jobb som helst typ som man blir erbjuden. Jag vet att hon förlorade massa pengar på att vara tvungen att betala förskoleavgift. Hon ville vara hemma utan ersättning men det gick inte för då skulle hon bli noll-taxerad eller hur det nu var.
    Jag är nog inte den bästa att svara på detta, men jag vet iaf att hon var tvungen att ha barnen på dagis, det räckte inte att stå i kö.

• clara02

Hej..
    På blanketten som man fyller i på arbetsförmedlingen när man anmäler sig arbetslös så får man kryssa i vad man har för barnomsorg eller så får man skriva någon som lovar att ta hand om barnet om du ska ut å arbeta. man måste stå till arbetsmarknadens förfogande för att få akassa,
    å det gör du ju fast det är tex mormor el farmor som tar hand om barnet. det borde ju vara lika vart man än bor.

Lycka till

• Mamali

Tack för svaren!

Någon annan med erfarenhet?

Svar på tråden A-kassa och hemma med barn?