• DaMungo

Migrän under graviditet

Jag undrar om någon mer än jag har upplevt att de får migrän under början av graviditeten? Normalt sätt när jag har migrän varar det en till två dagar. Nu har jag haft migrän i fyra dagar. Vad kan man göra åt det? Är det någon som har några bra tips? *hoppas*

• Svar på tråden Migrän under graviditet
  • Vännen

Har ej migrän, men en huvudvärk som sitter i från morgon till kväll.. är i v. 13.

• MiaE

Under min första graviditet hade jag migrän oftare än vanligt... Nu under denna graviditet har jag inte haft det mer än 2-3 ggr totalt...

• Heidi1

beställ en tid hos din bm läkare el en annan läkare...det finns receptbelagda mediciner du kan få...har dock inte migrän men läst om andra som har d o fått medicin för d

• Syllen

Om ni har migrän tidigt i graviditeten så rekommenderar jag att ni ringer till gyn på en gång för att få ett tidigare ultraljud.
    Vill inte skrämma er men min första grav. så hade jag migrän och huvudvärk länge och när jag skulle göra ultraljudet så visade det sig att min lilla knodd inte levde.
    Hade legat död i magen i fyra veckor.
    Så kolla upp det lite extra snälla.

• DaMungo

Aj..det var inte kul att höra Syllen.
    Jag tror juh iof att det är hormonerna som spökar..men man kan aldrig vara säker. Jag ska ringa min BM i morron och se vad hon säger. Jag har migräntabletter som inte hjälper under mina migränanfall... inte för att jag skulle få för mej att använda dem nu.

• MiaE

Syllen: Är du säker på att migränen berodde på ma?

• Pilla70

jag har haft svår migrän i början av mina båda graviditeter och det har gått bra. har en son och väntar nu nr 2 och är i v. 36
    det har vart jobbigt i början av graviditeterna men sen i mitten ahr den försvunnit helt migränen och hållt sig borta. det är mycket hormaoner i kroppen som spökar och sen har det i mitt fall hängt ihop med att jag mått illa och inte ätit som jag sak det framkallar min migrän.
    prata med Bm eller din läkare om du kan få medicin eller som jag vart sjukskirven ett tag för att kunna vila och ta det lungt.

hoppas du snart slipper det för jag vet hur jobbigt det kan vara

• Sarah 28

Jag har tre barn och har i vanliga fall max ett migränanfall per år, men när jag blir gravid så är migränen det symptom som kommer först.
    Första gången hade jag migrän i början och i slutet, men var fri i mitten. Efter förlossningen tog det kanske en månad innan jag var helt fri igen.
    Andra gången hade jag två anfall, vilket egentligen är jätteunderligt eftersom jag tredje gången hade lika mycket migrän som under första graviditeten.

Under den tredje graviditeten var jag tvungen att äta medicin eftersom jag inte klarar av att ta hand om barnen under ett anfall. Jag fick Citodon, vilket tog udden av den värsta smärtan om jag tog dem i tid.

Se till att få träffa en läkare! Tyvärr finns det inte så mycket man kan göra åt migrän under graviditet, men du kanske kan bli sjukskriven. Stressen över att inte veta om man ska vara sängliggande nästa dag kan ju i sig utlösa migränen.

Hoppas det blir bättre!

• Jordgubben06

Är i v.25 och har migrän är halvt sjukskriven för det har haft migrän sedan ja va liten men under graviditeten så började det i ca v.7 och det jag har gjort är att ta alvedon eller Panodil i stolpiller.Stolpiller har bättre verkan än vanliga tabletter har även smörjt tigerbalsam i pannan på den sida som jag har haft ont i.Och att vila o vila.
    Lycka till!

• DaMungo

Tack för era erfarenheter och tips! Det som stressar men lite är att jag inte kan jobba med migränen.. att ha ont i huvudet och gå och spy på jobb är inte någon hitt. Jag får ringa en läkare i morron.

Svar på tråden Migrän under graviditet